FinSHIFT 15.06.2022

Har fintech-toget til Europa allerede gått?

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Alle vil ut i Europa, men det er bare Andreas Mjelde (t.v) som er der. De norske samarbeidspartnerne Aprila og Vipps, her representert ved Halvor Lande og Rune Garborg er fortsatt ikke i gang med den internasjonale ekspansjonen

Hva er saken?

Fintech-selskapet Two har i løpet av kort tid inngått avtaler med to store internasjonale selskaper, Allianz Trade og Yapily. Begge skal hjelpe Two til å vokse i det britiske markedet.

På kredittsiden skal Two samarbeide med Allianz Trade, verdens største kredittforsikringsselskap. Allianz legger til rette for at nettbutikkene som er Twos kunder kan få betalt umiddelbart, og forsikrer fakturaen på vegne av Two, slik at kjøperen i nettbutikken får mulighet til å vente med betalingen.

Yapily er først og fremst en API-aggregator på linje med selskaper som Tink, Aiia og Nets, men her bidrar Yapily med identifisering av Two-kundenes kunder. Two har utviklet en egen PSD2-løsning på toppen av Yapilys API, der kjøper gir Two tilgang til kjøperbedriftens bankkonto, slik at Two kan bekrefte at kjøperen har tilgang til kontoen, og dermed får lov til å gjennomføre kjøpet på vegne av bedriften.

Hvorfor er dette interessant?

Bortsett fra at Two ser ut til å løpe fortere enn de fleste andre norske fintech-selskaper, er det faktisk først og fremst Twos norske samarbeidspartnere som FinShift kommer til å tenke på i forbindelse med disse nyhetene.

Aprila Bank var, etter det FinShifter kjenner til, faktisk Twos aller første eksterne samarbeidspartner da Aprila kom inn som finansieringspartner i fjor vår. Noe senere ble også Vipps Logg innvalgt som identifiseringsløsning for kundene til Twos norske nettbutikker.

Begge har også i Shifter fortalt om internasjonale planer og hvilket potensial løsningene har.

I fjor høst, da Aprila avslørte sitt samarbeid med DNB, fortalte selskapet også om planene for internasjonal ekspansjon, så snart banken var blitt lønnsom på hjemmebane. Men som teknologileverandør ikke bank.

– Kontoinformasjon er universelt. Når vi nå kan integrere dette i våre kredittmodeller, åpner det seg en mulighet for å skalere virksomheten på en helt annen måte. Vi skulle kunne begynne å tilby våre tjenester i Nederland, Spania, Tyskland Storbritannia og andre land uten å måtte justere altfor mye på modellene, sa Israr Khan i august i fjor.

Når det gjelder innloggingsløsninger, har Rune Garborg i mange år snakket om fordelene med Vipps «Logg inn». I januar i fjor, omtrent halvveis ut i pandemirestriksjonene, begynte ting også å ta av.

– I dag er lommeboken og betaling kjerneproduktet vårt, men vi skal gjøre «Logg inn» like vanlig som Vipps-betaling. Kan vi bygge en posisjon der vi er enklest og tryggest på begge, vil det være bra for vår posisjon også utenfor Norge, sier Garborg.

Hva er konsekvensen?

Med norske fintech-øyne er det utvilsomt litt trist å notere at Twos fungerende samarbeidspartnere i Norge ikke har mulighet å bli med på Twos ferd ut i Europa, av den enkle anledningen at de ikke er godt nok etablert utenfor Norges grenser.

Det er selvfølgelig ikke noe som i dag sier at ikke Aprila eller Vipps vil ha eksportsuksess lenger frem. B2B-betalinger på nett, og alle løsninger som legger til rette for dette, er imidlertid noe av det heteste det går an å drive med i en ellers ganske så presset fintech-bransje. Det gjør at konkurransen vokser og sjansen for å lykkes blir mindre jo lenger tid det tar å komme seg ut.

Relaterte saker

→ (+) Britiske samarbeid åpner for raskere vei ut i Europa for Two
→ (+) Vil gjøre Aprila til en internasjonal suksess, og har en britisk enhjørning som forbilde
→ (FinShfit) Rask utlånsvekst rigger Aprila for eksport
→ (+) Rune Garborg forteller om slagplanen for Europa: Slik skal nye «Stor-Vipps» vinne
Bruken av denne Vipps-tjenesten har eksplodert. Sjefen mener den kan bli like populær som betaling - allerede i år