VEKST

Gikk fra 1000 til 7000 kunder på et halvt år

Strategien med å samarbeide tett med regnskapsbransjen har gitt uttelling for Energi.ai. Det siste halvåret har antallet kunder skutt i været.

Gründer og daglig leder Anders H. Lier i Energi.ai har sett kundene strømme til.
Publisert

Rett før jul kunne gründer og daglig leder Anders H. Lier signere avtalen som gjorde regnskapsbyrået Accountor til det siste selskapet på den raskt voksende kundelisten til Energi.ai og samtidig en viktig strategisk partner for å nå ut til flest mulig selskaper så raskt som mulig.

Energi.ai har som ambisjon å gjøre karbonregnskapet til en bedrift like «enkelt» og naturlig som det finansielle regnskapet selskapet uansett må levere.

– Det er ikke tvil om at regnskapsbransjen vil være helt sentral i valideringen av karbonregnskap på samme måte som den er det for finansregnskap i dag. Det er noe vi får bevist stort sett på daglig basis, sier Lier til Shifter.

LES MER: Gunstig klima for karbonregnskap

Rask vekst gjennom høsten

I fjor sommer fylte Energi.ai på kassen med 60 millioner kroner. Pengene kom fra FSN Capital-gründer Frode Strand Nielsens eget investeringsselskap Blue River Invest, Brasil-baserte Janeiro Energy med Svein Harald Øygard som sentral aktør, og en ikke navngitt amerikansk familie som er storeier i et stort børsnotert selskap. Sistnevnte skal vi komme tilbake til.

Da kunne Anders H. Lier fortelle at selskapet hadde fått 1000 kunder på plattformen.

Nå sier Lier at selskapet har passert 7000 betalende kunder og at ytterligere 4000 selskaper har gått med å dele data, slik at Energi.ai kan få et stadig bedre grunnlag for de kontekstuelle anbefalinger til å bli klimanøytrale, som selskapet ønsker å gi kundene ved siden av å levere et automatisert karbonregnskap.

– Vi har hatt et skikkelig kontraktsrush i høst, nå sist med Accountor-avtalen. En rekke av avtalene har vi vunnet i kamp mot veletablerte aktører, sier Lier.

LES MER: Energi.AI skal lage klimaregnskap for Vekstra

Regnskapet er nøkkelen

Men Accountor er bare det siste eksemplet på regnskapsrelaterte selskaper som er blitt kunder og samarbeidspartnere til Energi.ai.

24Sevenoffice var først ut i fjor vår med en avtale som innebar at Energi.ai sitt automatiserte karbonregnskap ble en del av tilbudet på erp-selskapets interne markedsplass.

Noen måneder etterpå kom Uni Micro på banen med en lignende avtale, noe som førte til at karbonregnskapet ble en API-basert plug-in også i Uni Micros Softrig-plattform og dermed også i regnskapstilbudet til DNB og Sparebank 1, som er basert på den plattformen. I tillegg kommer avtaler med regnskapsbyrået Vekstra og it-selskapet BBL Pivotal som hjelper borettslag med å digitalisere boligforvaltningen.

Samlet har alle disse regnskapsrelaterte selskapene oppimot 100.000 potensielle kunder til Energi.ai. Det er i all hovedsak disse som har bidratt til den sterke kundeveksten til selskapet.

– Da vi begynte, tenkte vi i baner av en-til-en-salg, men så ønsket vi å løpe fortere og innså at partnerskap med store bedrifter med store kundeporteføljer kunne være en raskere måte å vokse på. Det fungerer veldig bra, sier Lier.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Flere direkte henvendelser

Selv om den store bolken av kundene kommer inn den veien, får Energi.ai stadig flere direkte henvendelser fra større kunder.

– Vi har klart å ta en markedsposisjon på kort tid, og tilbakemeldingen er at vi kan levere et resultat vesentlig kjappere enn andre.

Med et raskt økende antall kunder følger også inntekter. Det er ikke nok til å være nær å gjøre Energi.ai lønnsomt, men tilstrekkelig til at Anders H. Lier kan konstatere at pengene fra emisjonen i fjor sommer vil holde selskapet gående en god stund inn mot 2024.

Han regner imidlertid med at det vil gjennomføres en kapitalrunde i løpet av året, for Lier har ikke tenkt å slå av på tempoet.

Drar til USA

Om par et par uker skal Lier tilbake til USA for å følge opp kundeprosesser i det amerikanske markedet. Sammen med USA-sjefen Brian West skal Lier ta turen over for å presentere selskapet for syv amerikanske bedrifter.

Møtene er en direkte konsekvens av den amerikanske familien som kom inn på eiersiden i fjor sommer.

Det børsnoterte selskapet familien er storeiere i, heter Installed Building Partners, IBP. Selskapet ble i den samme slengen også den første amerikanske kunden til Energi.ai, noe IBP selv omtalte i sin rapport fra tredje kvartal.

– IBP driver med isolasjon og har energieffektivisering som en hovedstrategi, så de er en perfekt match oss, forteller Lier som har stor tro på at den amerikanske partneren skal fungere som en døråpner til det amerikanske markedet.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*