Fintech

Først i verden med å flytte avgjørende infrastruktur for bank og finans til skyen

Storebrand først i verden med Swift i skyen. Ble anbefalt av Microsoft som pilotprosjekt i moderniseringen av det globale meldingssystemet.

Trygve Håkedal, konserndirektør Digital, Storebrand
Trygve Håkedal, konserndirektør Digital, Storebrand
Publisert

I mars i år ble Storebrand Asset Management klar med en teknologisk oppgradering som stikker seg ut også i internasjonal sammenheng. 

Konsernets kapitalforvaltningsvirksomhet ble da først i verden med å migrere infrastrukturen til Swift fra fysiske datasentre til en helt skybasert løsning.

– Vi er jo Norges største private kapitalforvalter med 1100 milliarder under forvaltning. Swift er en helt kritisk del av virksomheten når. I løpet av et år sender vi fort en halv million meldinger gjennom Swift, sier Trygve Håkedal, konserndirektør for digital i Storebrand.

Han er rimelig fornøyd med å være global pioner og at resultatet så langt har vært feilfritt.

– Vi begynte i mars. Det har vært en stor suksess med 100 prosent oppetid og veldig god stabilitet, sier han.

Swift (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) er på mange måter limet i den infrastruktur som sørger for at banker og finansinstitusjoner kan sende penge på kryss og tvers av landegrenser.

Det belgiske kooperativet, som faktisk feiret 50-årsjubileum i mai i år, har i lang tid vært den dominerende leverandøren av sikre finansielle meldingstjenester. I dag er over 11.000 selskaper over hele verden koblet til systemet.

Ifølge Swifts egen statistikk ble det sendt omtrent 45 millioner transaksjonsmeldinger hver dag i 2022, hvor 20 millioner var relatert til bankbetaling og nesten 23 millioner for handel med verdipapirer.

I fjor vår ble Swift mye omtalt da det ble bestemt at de største russiske bankene skulle utestenges fra Swift. Det var en del av sanksjonene som ble innført som følge av Russlands invasjon av Ukraina.

Men med 50 år på nakken er Swift, ikke uventet, i behov av modernisering. Å være avhengig av fysiske datasentre i dagens verden blir stadig mer utdatert, selv om det har bidratt til å gjøre meldingssystemet sikkert. Swifts Alliance Connect Virtual Solution, som er navnet på løsningen Storebrand har implementert, forenkler infrastrukturen og reduserer antall feilkilder, samtidig som sikkerheten bibeholdes selv om meldingsvirksomheten flytter ut i skyen.

Denne fornyelsen vil derimot ikke gjøre noe for å ta det globale betalingssystemet nærmere grensekryssende betalinger i sanntid.

– Den store gevinsten med dette er at vi får økt driftssikkerhet og driftsstabilitet, og at vi er i en modernisert infrastruktur med tanke på fremtidig nyskapning og innovasjon.

Mulighetene til skalering er selvfølgelig også bedre i en skyløsning. Det er også viktig med tanke på den skala vi opererer i, sier Håkedal.

– Hvordan kom det seg at Storebrand endte opp som pioner på dette prosjektet?

– Det går egentlig tilbake til 2020-2021 da vi var en av de første i verden med å flytte kapitalforvaltningen til skyen. Vi brukte Microsoft Azure som plattform. Suksessen vi hadde med dette prosjektet gjorde at Microsoft Europa spilte inn vårt navn som pilotprosjekt til Swift, fordi vi lå så langt fremme, sier konserndirektøren.

– Hvor mye penger sparer Storebrand på dette?

– Vi sparer selvsagt noe i året på å kutte ut serverne. Det blir rundt en million kroner. Det viktigste er imidlertid at internasjonale pengetransaksjoner nå er både tryggere og enklere å drifte. At vårt team ikke trenger å bruke tid på ledninger og fysisk hardware, og heller kan fokusere på å skape verdi for kundene og selskapet, sier Håkedal.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Powered by Labrador CMS