FINTECH

Enin håper ny bankavtale er det som skal til for å bli lønnsomt

En helt fersk rammeavtale med Eika Gruppen kan i teorien doble kundelisten for fintech-selskapet Enin. Det ville være et stort skritt på veien mot målet om å nå break-even i 2023.

På flyttefot. Enin har nå vokst seg så store at daglig leder Paul Huse har påbegynt prosessen med å finne nye større kontorlokaler.
Publisert

– Ser du på antallet bankkonsesjoner i Norge så representerer Eika Gruppen omtrent en fjerdedel av dem. Så det er klart at dette er en veldig viktig avtale for oss, selv om vi per i dag ikke vet eksakt hvor mange av bankene som vil ta oss i bruk, sier Paul Huse, daglig leder i Enin til Shifter.

Huse og medgründer André C. Andersen ble kjent med hverandre under studiene i Industriell økonomi ved NTNU der Huse skrev masteroppgave om risikomodeller mens Andersen laget Andersen en aksjerobot for automatisert børshandel basert på kunstig intelligens. Etter studiene fortsatte de sammen ut i arbeidslivet til det finske konsulentselskapet Affecto.

I 2016 fant de ut at det var på tide å starte for seg selv og startet Enitity Insights, eller Enin som det ble etter at Andersen funnet ut at navnet ble kortere og bedre og man bare brukte de to første bokstavene i hvert ord.

Å bruke kunstig intelligens og maskinlæring for å hjelpe finansbransjen å prosessere økonomiske data mer effektivt og i tillegg koble det sammen med informasjon fra tekstbaserte kilder har vist å være av interesse for målgruppen.

LES OGSÅ: Enin skal hjelpe Eika-bankene å bli bedre kjent med sine kunder

Har passert 50 kunder

Siden starten i 2016, har Enin, litt i det stille, klart å skaffe seg rundt 50 kunder. Med de første Eika-bankene om bord er det dagsaktuelle tallet 55. På kundelisten finnes både store og små banker, investeringsselskaper og -analytikere, advokater og enkelte salgsavdelinger.

Blant disse finnes pilotkunden Santander Consumer Bank, den første betalende kunden Nordic Corporate Bank, Aprila Bank, BN Bank, Lea bank, House of Control og Bertel O. Steen Industrier.

De har alle har fastnet for Enins måte å samle inn og presentere nøkkelinformasjon om bedrifter. Mye har handlet om vurdering av kredittrisiko og beslutningsstøtte for investorer. Men i dag er det sentrale det som handler om at banker og andre finansinstitusjoner må «kjenne sine kunder», eller KYC som det ofte blir kalt, og som i neste steg er helt avgjørende for at man skal kunne bedrive et effektivt antihvitvaskingsarbeid.

– Vi prøver å hente all viktig informasjon fra omverden om et selskap, og strukturere den på en måte som forenkler arbeidet for våre kunder. En jobb som tidligere tok minst 10-15 minutter tar nå et par sekunder, sier Huse.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Proff på steroider

Alt blir presentert i en applikasjon som best kan beskrives som et Proff på steroider. Mye av grunninformasjonen er den samme, men visualiseringen av den skiller seg kraftig. Ved hjelp av et grafisk eierskapskart kan hele konsernstrukturer raskt vises ut, nøkkelpersoner i holdingselskaper identifiseres.

Gjennom å legge til informasjon om kontantstrøm eller investeringskapital, kan man endre størrelse på boksene i kart, slik at man raskt kan se hvor pengene virkelig holder til. Konkurs- eller kredittrisiko basert på selskapets egne maskinlæringsmodeller, kan også raskt presenteres.

– Målet er ikke først og fremst å gi kundene informasjon, men innsikt, sier Huse.

LES OGSÅ: Strise bruker kunstig intelligens for å hjelpe selskaper med sanksjonene - de siste dagene har pågangen økt

Fornøyd første kunde

Direktøren i Nordic Corporate Bank, Erling Astrup, som var den første betalende kunden, fortalte Shifter tidligere i år at han var litt ekstra stolt over samarbeidet med Enin, og at deres KYC-arbeid var en avgjørende puslebrikke da de bygget opp banken.

– Det har bidratt til at vi bare jobber med kunder vi er veldig sikre på. Det er noe av det råeste som har skjedd innen banking, sa Astrup til Shifter.

Så fornøyde med samarbeidet var banken at Astrup og syv andre i kretsen rundt banken har investert egne midler i Enin.

Konkurrerer med Strise

Når Huse snakker om maskinlæring, «kjenn din kunde»-problematikk, antihvitvasking og automatisert innsamling av bedriftsdata, minner det veldig om en annen norsk startup med omtrent den samme kundekretsen.

– Er dere og Strise arge konkurrenter?

– Nja, Vi leverer jo begge produkter rettet mot KYC og antihvitvask, men av det jeg har lest om Strise, kan det virke som begge leverer noen av de samme sjekkene, men vi leverer mer mot andrelinje – altså de som driver etterforskning og går dypere ned i selskapene, mer enn bare en første sjekk.

Henter data direkte fra Brønnøysund

En annen ting som skiller selskapene, ifølge Huse, er at Enin har konsesjon som kredittinformasjonsselskap på lik linje med for eksempel Experian og Bisnode. Det bidrar til at Enin som et av veldig få selskaper i Norge har tilgang til kredittinformasjon direkte fra Brønnøysundsregistrene.

– Jeg er ganske så sikker på at vi er den eneste startupen som gjør det. Det gir oss noen fordeler, sammenlignet med om vi hadde kjøpet dataene fra en annen leverandør, forklarer Huse.

Korte kontrakter

Plutselig kommer han på en tredje ting som han mener skiller Enin fra de fleste andre som driver med bedrifts- og KYC-data. Selskapet har en bindningstid på tre måneder, ikke 1-3 år som han sier er standard i bransjen.

- Litt spøkefullt sier vi: Hvis kundene våre ikke vil ha oss, skal de få slippe oss. De skal ha lyst til å beholde oss fordi de setter pris på det vi gjør, ikke fordi de har inngått en avtale som gjelder til 2025, sier han.

Selv om Paul Huse og Enin har et mål om å kunne nå break-even i 2023, bærer resultatene så langt preg av et utviklingsselskap som sakte begynner å bevege seg i riktig retning. Inntektene gikk fra 1,6 millioner kroner i 2020 til 5,4 millioner kroner i fjor. I år peker prognosene mot at de kan nærme seg ti millioner, ifølge Huse.

Inntektsbedringen har derimot ikke gjort avtrykk på bunnlinjen. De to siste årene har årsresultatet endt med et tap på litt over fem millioner kroner og der vil det ende også i 2022 tror Enin-sjefen.

Som sjef i et SaaS-selskap er Huse imidlertid også opptatt av de gjentagende inntektene, og forteller at da kundetilstrømningen tok fart i 2020 gikk ARR fra 180.000 i begynnelsen av året til fire millioner på slutten. Siden har de fortsatt oppover og ligger i dag på cirka 7,5 millioner.

- Ser vi til prognosen for 2022, ligger vi an til å treffe på våre ARR-mål, selv om omsetningen ikke skulle klare det, sier Huse.

Sikter på en fjerde runde

For å sikre at man har nok kapital frem til break-even-målet neste år, forteller han at selskapet planlegger en mindre emisjon mot slutten av året.

Det vil i så fall bli den fjerde siden starten. Den første kom i 2018. Da hentet selskapet tre millioner kroner til en verdivurdering på 12 millioner før penger, Da kom Arkwright og Sprettert inn på eiersiden. Med Sprettert fikk man blant annet inn Stavanger-familien Øgreid og Christian Rokseth.

Begge miljøene har fortsatt stor betydning for Enin. Halvor Øgreid som styrer Øgreid-familiens «family office» er i dag styremedlem i selskapet og kontorlokalene har Enin hos inkubatoren Arkwright X på Aker Brygge.

Runde to kom i begynnelsen av 2020 da syv nye millioner kom inn til en vurdering på 30 millioner før penger. Foreløpig siste rundt falt på plass i november i fjor da Enin hentet ti millioner kroner til en vurdering på 70 millioner før penger.

– Emisjoner og verdivurdering følger en ganske så jevn kurve oppover. Er det bare fortsette den streken, om man vil vite hvor mye penger dere skal hente senere i år?

– Vi har vært ganske edruelige i kapitalinnhentingen vår på veien hit, så det ville nok ikke vært et dårlig estimat, ler Huse.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*