Anzhelika Osmanova har vært gjennom en skikkelig «kill your darlings»-prosess det siste halvåret.

En e-post fra Schibsted fikk henne til å tenke over om navnet på bedriften var det riktige

I dag bytter Anzhelika Osmanovas startup, Lendonomy, navn.

Publisert Sist oppdatert

Drømmen om å lage en app som lar unge mennesker låne penger av hverandre på en organisert måte, samtidig som de lærer seg hvordan kreditt fungerer og får bygget opp en blokkjede-lagret kreditthistorie, har Anzhelika Osmanova levd med siden desember i 2018.

I februar i år fortalte hun Shifter at hun øynet slutten på den drøyt to å lange tilværelsen med å bygge selskap under ekstreme bootstrapping-forhold.

I dag, åtte måneder senere, venter hun fortsatt på å få lansert sin låne-app. Det som mangler for at Osmanova skal kunne trykke på startknappen, er en godkjenning fra Finanstilsynet om å bli registrert som låneformidler.

Fikk nytt problem

I utgangspunktet er en slik situasjon være ekstremt irriterende for en startup. For Osmanova, viste det seg å gi henne tid til å ta seg av et helt annet problem.

– I april fikk jeg en høflig e-post fra Schibsted som gjorde meg oppmerksom på at de hadde kunder som forvekslet Lendo og Lendonomy. De anbefalte oss sterkt å vurdere et navnebytte før lansering, forteller Osmanova.

Hun forteller at det var litt spesielt å få e-posten og skjønte ikke helt hvordan hennes selskap som fortsatt var i en pre-lanseringsfase, kunne være en trussel mot den etablerte låneformidleren Lendo.

– Vi kontaktet Patentstyret for å finne ut hva de mente. Svaret vi fikk var at vi kunne beholde navnet, sier Osmanova.

Brevet ble en tankevekker

Noen kamp om navnerettigheter ble det aldri. E-posten fra Schibsted satte i gang en rekke tankeprosesser. Om Lendo opplever forvekslingsproblemer allerede før lansering, vil det sannsynligvis ikke bli bedre etter en lansering av Lendonomy. Og sammenblandingen vil mest sannsynlig gå begge veier.

– Selv om vi har retten på vår side, spiller det ingen rolle om det er en risiko at kundene blander sammen navnene. Etter at jeg hadde fått tenke over saken, innså jeg at det var en smart ide å bytte navn likevel, sier hun.

For en daglig leder i en startup med begrensende ressurser var det mye bedre å få gjort endringen mens selskapet fortsatt var i beta-modus. En total re-branding innebærer mye mer arbeid enn å bare finne et nytt navn og lage en ny logo. Over 400 sider i appen må sjekkes og alle referanser til tidligere navn, servere må konfigureres om til et nytt nettsted og så videre.

– Hadde vi vært live, hadde jeg måtte ha alt fokus på våre kunder og onboardingen av dem. Nå kunne jeg legge all kraft på denne prosessen, sier Osmanova.

Har gjort alt internt

For hele re-branding-prosessen er nemlig blitt gjort internt i selskapet.

– Da jeg fortalte teamet at vi skulle bytte navn var det mange som var i tvil. Men om nå skulle vi ha et nytt navn, var jeg opptatt av hele teamet skulle stå bak det også, sier hun.

At navnet skulle begynne på «Lend» var viktig for å beholde signalet at det er lån selskapet driver med. Dermed var utfordringen å finne en erstatter til endingen «-onomy» som fortsatt ga en følelse av samhørighet og appen er et eget lite univers for långivere og låntakere.

– Dermed endte vi med Lendwill. Will kan spille på flere ting. Det gir mening fra et produktperspektiv. Vi vil bygge et produkt som er bra for menneskene som bruker det – som gir goodwill. Det kan også føre tankene til «-ville» som i mange små og store byer over hele verden og som bidrar til følelsen av et samfunn som har sin egen samhørighet, sier Osmanova.

Styrelederhjelp

Selv om arbeidet er gjort internt i selskapet, har både styre og investorer vært tett på prosessen. Ikke minst har styreleder Linn-Cecilie Linnemann vært til stor hjelp.

Linnemann kom i kontakt med selskapet da hun satt i juryen til pitche-konkurransen på SHE Conference i mars. Hun var med å utse Osmanova som vinner av konkurransen og ble så imponert at hun gikk inn som investor i selskapet via investeringsselskapet North Ventures.

Anzhelika Osmanova og Linn-Cecilie Linnemann.

Noen måneder senere måtte Osmanova avsette seg selv som styreleder, for å etterleve styrekravene som blir stilt til finansselskaper. Da ble Linnemann spurt og takket ja til å ta over.

Som gründer og daglig leder i design- og kommunikasjonsbyrået Design Container har Linnemann lang erfaring av nettopp re-branding-prosesser.

– Det var en spennende mulighet å ta et steg tilbake, og tenke over om navnet var riktig eller ikke. I den prosessen kom vi frem til at Lendwill var et bedre navn, sier Linnemann til Shifter.

Ingen ulempe å bytte

Hun er også tydelig på at der selskapet befinner seg nå, er ikke navnebyttet noen stor ulempe.

- Blant investorer og i startup-miljøet i Norge er Lendonomy relativt kjent, men den enkelte forbruker i de markedene vi skal gå etter, eller i neste runde investorer, har nok ikke hørt noe særlig om Lendonomy. Så det er en lav risiko knyttet til det å bytte navn.

For Osmanova nærmer seg enda en etappe på vei må det store lanseringsmålet slutten.

– Har det vært vanskelig å gi slipp på et navn som har vært med deg siden starten?

– Veldig, men nå føler jeg at Lendwill har funnet sin plass.