REGULERING

DNB: PSD2 er foreløpig ikke blitt den trusselen man trodde det skulle bli

I personmarkedet ser DNB flere fordeler enn ulemper med innføringen av EU betalingstjenestedirektiv.

Nicolai Rygh, teknologidirektør i DNB Personmarked
Publisert

– Vi har aggregert inn de fleste norske banker, og en god del svenske, sier Nicolai Rygh, teknologidirektør i DNB Personmarked, når han skal forklare hvordan hans del av DNB har tatt i bruk de omtalte PSD2-API-ene.

Han forklarer at det er helt i tråd med bankens ønske om at mobilbanken skal kunne brukes av flest mulig mennesker og disse skal kunne samle alt hos DNB.

Forespørsler om polske banker

Utover andre banker, har han ikke sett noe særlig behov for å hente informasjon via API-er fra andre steder.

– PSD2 er foreløpig ikke blitt den trusselen vi trodde det skulle bli, men det er konkurranse både fra nye og etablerte aktører, sier Rygh.

– Vi opplever at andre banker kommer og spør om kan dere aggregere oss, slik at deres kunder kan få tilgang til våre apper. Vi får også forespørsler fra kunder som ber oss om å aggregere deres polske bank, eksempelvis.

Det er et litt annet bilde enn det som oftest dukker opp da forkortelsen PSD2 er aktuell.

Stiller krav til andre

Diskusjonen om PSD2-API-enes kvalitet og brukbarhet vært et tema helt siden direktivet ble innført for drøyt to år siden. Fintech-utfordrerne har vært alt annet enn fornøyde med det bankene har levert fra seg, noe som har ført til kraftfulle ordvekslinger mellom aktørene.

Som Norges største bank, har DNB mer enn en gang stått i skuddlinjen for kritikken, men akkurat den diskusjonen har ikke Rygh tenkt å begi seg inn i.

Som teknologidirektør i personmarkedet er det ikke Ryghs oppgave å levere fra seg API-er til andre aktører, men å stille krav til dem som skal være tilgjengelig for DNB.

– Når vi aggregerer våre nordiske kolleger stiller vi strenge krav til hvordan grensesnittet, skal være slik at det fungerer i vår app. Det går begge veier. Det gjør at vi blir hverandres kvalitetskontrollører. Så fra mitt ståsted, er det god kvalitet i de API-ene som er tilgjengelige på tvers av bankene, sier han.

Strategisk valg

En god del av den æren tilskriver han samarbeidspartneren Mastercard Aiia. Tidligere i høst solgte DNB sin eierandel på cirka 25 prosent i selskapet til nettopp Mastercard, men det har ikke endret noe på samarbeidet.

Aiia står for aggregeringen av andre banker mot DNB, slik at DNB bare har et grensesnitt å forholde seg til begge veier.

– Det er et strategisk valg vi har gjort. Skulle vi har gjort det selv hadde vi måtte holde styr på 200 integrasjoner, nå har vi valgt en leverandør som gjør det for oss.

Rygh ser heller ingen problemer med at Mastercard har tatt over eierskapet.

– Det er en del av globaliseringen. For oss er det bra med en objektiv mellompart som tilbyr et standardisert produkt der vi kan konkurrere i laget over, sier han.