FinSHIFT 27.09.2023

Digger det nye franske samarbeidet

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.  

Medgründerne i Diggecard Kristian Stølen t.v. og Arvid Tørset var i Paris for å presentere den ferske avtalen med Ingenico.

Hva er saken? 

Gavekortselskapet Diggecard fra Bergen har nettopp offentliggjort en partneravtale med verdens største leverandør av betalingsterminaler, Ingenico.

Diggecards plattform som håndterer hele verdikjeden til digitale gavekort er blitt integrert i Ingenicos terminaler. Over tid kan det være snakk om at Diggecard kan bli tilgjengelige i opptil 40 millioner terminaler på global basis.

– Historisk har det vært en utfordring for oss å få innpass i kassasystemene hos butikkene. Det finnes enormt mange leverandører av såkalte POS-systemer. Gjennom vårt API kan Ingenico nå onboarde butikker automatisk. Det gir oss en kjapp tilgang til markedet og en veldig lav kostnad for å rulle ut nye kunder, sa medgründer og markedssjef Kristian Stølen i Shifter.

Hvorfor er dette interessant? 

I løpet av forhandlingsprosessen med Ingenico har Diggecard gått fra å være en leverandør av gavekortløsninger som en verdiøkende tjeneste til å bli en av tre strategiske partnere innen PPaaS (Payment Platforms as a Service).

– Ingenico har begynt å se på gavekort som et strategisk viktig element i tjenestene de leverer til «merchants» i årene som kommer, forklarte Arvid Tørset, teknologisjef i Diggecard.

Det betyr at for Ingenico er Diggecard like viktig på gavekort som Klarna er på kredittkjøp. Den svenske tech-giganten er nemlig en av de to andre strategiske partnerne.

Den internasjonale tilnærmingen til gavekort som Diggecard forteller om, er også veldig langt fra de tradisjonelle og etter FinShifts mening ganske så idiotiske plastkortene som man i beste fall klarer å få brukt før gyldighetstiden har løpt ut.

Diggecard-sjefen Olav Balandin forklarer det med at Norge ligger på etterskudd i bruk av gavekort, både fysiske og digitale. Årsaken er at vi her til lands ser på kortene som en erstatter for penger.

– I andre land er det en vesentlig del av markedsføringsbudsjettet til store selskaper, noe man bruker for å lokke folk til butikken både fysisk og på nett og for å skape lojalitet, sier Balandin.

Hva er konsekvensen? 

For Diggecard kommer nesten all omsetning fra virksomheten i Storbritannia. Godt over 90 prosent av fjorårets 982 millioner kroner i inntekter kom derfra. I år regner Balandin med å omsette for 1,3-1,4 milliarder.

Da er ikke effektene av Ingenico-avtalen medregnet. En avtale som Diggecard-gründerne mener kan sette turbo på veksten i selskapet.

– Den har enorme skaleringsmuligheter, særlig om vi klarer å lande noen større internasjonale bankavtaler. Da blir det mer riktig å sammenligne oss med svenske Bambora, enn med noen norske fintech-satsinger, sa Balandin i Shifter.

Og for Bambora sluttet det ganske så bra. Det svenske betalingsselskap ble kjøpt av nettopp Ingenico i 2017. Prislappen var på hele 14 milliarder svenske kroner. I 2021 ble så Ingenico kjøpt av Worldline, også fra Frankrike, for drøyt 80 milliarder kroner.

En slik reise ville utvilsomt gjøre Diggecard til en milepæl i den norske fintech-historien.

Relaterte saker:
→ (+) Gavekortgründere tror på gyllene tider sammen med gigant