REgnskap

– Det finnes fortsatt mye vi kan gjøre for å utnytte data på en bedre måte

For regnskapsleverandøren Tripletex er fintech og innovasjon blitt så viktig at selskapet har opprettet et eget utviklingsteam. Å bli bedre på å bruke all regnskapsdata man har samlet gjennom årene til nye tjenester, er en sentral oppgave.

For Christan Andreassen var 2021 et hektisk år. Som ansvarlig for Tripletex utviklingsteam FinX har prosjektene stått i kø
Publisert Sist oppdatert

For halvannet år siden presenterte analyseselskapet Cicero Consulting en undersøkelse som viste at en solid majoritet av norske små og mellomstore bedrifter så regnskapssystemet som en viktigere arbeidsflate enn nettbanken.

På spørsmålet: «Dersom du kunne samle og styre bedriftens økonomi, i hvilken flate kunne du tenke deg å ha denne oversikten?», svarte 64 prosent regnskapssystemet, mens bare 22 ville ha oversikten i nett- og mobilbanken.

De klare preferansene i favør regnskapssystemet, er nærmest blitt en referanseramme etterpå, og nettopp tallet 64 prosent er blitt referert av mange aktører som er involvert i disse spørsmålene.

Christian Andreassen, som er ansvarlig for Tripletex’ utviklingsgruppe FinX, er ikke et unntak.

– Det tallet har brent seg fast i hukommelsen, innrømmer han.

Ikke at det representerte noe nytt og ukjent for bransjen, men mer at det var et tegn i tiden. Tripletex innså at de måtte bruke enda flere ressurser på å utvikle og integrere nye tjenester i regnskapssystemet.

Andreassen, som høsten 2020 var ansvarlig for finansielle tjenester i selskapet, var en av pådriverne. Drøyt et halvår senere var han blitt ansvarlig for det nyopprettede FinX-teamet med to utviklere under seg.

– Vi så et behov for å øke fokuset på innovasjon og eksperimentere med nye finansielle tjenester og at vi trengte å frigjøre kapasitet for å få til det, sier Andreassen.

Teamet ble operativt i april i fjor. Andreassen og de to utviklerne Milena Dunic og Sindre Jacobsen har hatt mer enn nok å gjøre.

► Da Aprila Bank lanserte sin automatiserte lånesøknad for Kassekreditt var dette i samarbeid med Tripletex og de ble dermed det første ERP-selskapet som la til rette for enklere tilgang på kapital til kundene direkte integrert i økonomisystemet. FinX-teamet har nå gjort denne tjenesten enda mer tilgjengelig for kundene, slik at en bedrift enkelt kan søke om en kredittramme på 50.000 og opp til to million kroner og få penger på konto dagen etter.

► Sammen med Fundingpartner har teamet laget en lånefinansieringsintegrasjon for selskaper som ønsker mer kapital som de for eksempel kan bruke til vekst, og realisere flere prosjekter på kortere tid. Blant annet er søknadsprosessen hos Fundingpartner gjort enklere ved at Tripletex sender over relevant data på vegne av brukerne.

► Sammen med Storebrand er det blitt laget en integrasjon som forenkler prosessen med å søke om pensjonsordning for bedriften. Andreassen forteller at målet opprinnelig var en mer omfattende løsning for administrasjon av pensjon, men myndighetene har vedtatt endringer i den såkalte A-meldingen, som er tenkt å gjøre mye av det samme. Dermed måtte teamet snu seg rundt å angripe problemet på en annen måte.

► Helt på slutten av året kom det også en integrasjon for rask kredittsjekk i samarbeid med Creditsafe.

– Det finnes et enormt uforløst potensial i API-integrasjoner. Jeg mener vi har kommer ganske langt, men det finnes fortsatt mye vi kan gjøre for å utnytte data på en bedre måte, sier Andreassen.

Forretningsutvikleren i ham poengterer at målet med innovasjon er topplinjevekst. For å nå det må det lages tjenester som kundene liker og som man kan ta betalt for.

Det første teamet går i gang med i 2022, er en pilot basert på PSD2-data. Målet er å få validert hvor godt PSD2-APIene faktisk fungerer, og kunne tilby dette som en billigere tjeneste til småbedrifter som ikke har like komplekse behov som kundene som benytter seg av den eksisterende bankintegrasjonsløsningen, sier han.

Ved årsskiftet fikk Andreassen også ansvaret for selskapet sin app. Andreassen forteller at stadig mer funksjonalitet skal overføres dit, men at alt regnskapsarbeid i fremtiden blir gjort på mobiltelefonen, tror han ikke.

– Oppgavene skal utføres der det er best for kunden. Mye kan flyttes til telefonen med automatisering og forenkling, men det er ikke sikkert at alt skal flyttes.

Ytterligere en ting teamet vil jobbe med er hvordan selskapet skal bli bedre på å utnytte det «digitale gullet» som et selskap som Tripletex sitter på. Det vil si all det regnskapsdata som er samlet inn gjennom årene.

– Klarer vi å lage et unikt verdiforslag som ikke er tilgjengelig i dag, enten selv eller sammen med partnere. Det skal vi se på fra et overordnet strategisk ståsted, så vel som hva som er mulig å få til teknisk, sier Andreassen.

– ERP-selskaper er langt fra så trauste som noen kanskje kan få inntrykk av, legger han til.