FINTECH FORKLART

Den svenske fintech-raketten var på vei mot gigantnotering – nå må 120 ansatte gå

Frem til i april i fjor var svenske Trustly en suksesshistorie av de sjeldne. Siden har det meste gått galt.

Oscarl Berglund, t.v. var sjef for Trustly da alt gikk til himmels for selskapet, Etter den stoppede børsnotering tok han et steg tilbake og overlot sjefsstolen til tidligere styreleder Johan Tjärnberg.
Oscarl Berglund, t.v. var sjef for Trustly da alt gikk til himmels for selskapet, Etter den stoppede børsnotering tok han et steg tilbake og overlot sjefsstolen til tidligere styreleder Johan Tjärnberg.
Publisert

Tirsdag den 20. april i fjor sto det svenske betalingsselskapet Trustly på toppen.

Året før hadde selskapet omsatt for over to milliarder kroner og rapportert en gevinst på 86 millioner kroner.

Nå skulle prospektet til den kommende børsnoteringen, som storeieren Nordic Capital sto bak, offentliggjøres. Vurderingen av selskapet lå på 80 milliarder svenske kroner.

Men noe prospekt ble aldri publisert og børsnoteringen ble lagt på is. Årsaken var en rapport fra det svenske Finanstilsynet, Finansinspektionen, som selskapet fikk ta del av dagen før.

Fikk skarp kritikk

I rapporten rettet tilsynet skarp kritikk mot Trustlys mangel på kjennskap til kundene og hvor pengene de flyttet fra konto til konto ved hjelp Trustly, hadde sitt opphav. Manglende KYC og AML, med andre ord, og slikt tar myndigheter ikke lett på.

Frem til da hadde bankene, som Trustly hadde avtaler med, tatt seg av kundekontrollen, men Finansinspektionen mente at Trustly også hadde et ansvar for å være kjent med sine kunder.

Trustly var ikke enig i Finansinspektionens tolkning av regelverk, men noen løsning på problemet, som gjorde det mulig å gå videre med børsnoteringen, kom det aldri fra selskapet.

«Har gått feil»

I desember i fjor valgte Trustlys administrerende direktør, som hadde ledet selskapet i mer enn fem år, Oscar Berglund, å tre til side. Han gikk over til en rolle som ansvarlig for forretningsutvikling. I stedet trådte styreleder Johan Tjärnberg inn i rollen som sjef for selskapet.

Det er han som nå holder i kosten som sveiper over selskapet, og som innebærer at 120 av Trustlys cirka 900 ansatte blir sagt opp – de aller fleste ved hovedkontoret i Stockholm.

– Sett i bakspeilet synes vi det har gått galt. Jeg tar selvfølgelig ansvar for det, siden jeg har vært styreleder for selskapet i denne perioden, sier Tjärnberg til Dagens Industri.

Ifølge Tjärnberg har selskapet blitt alt for likt en stor bedrift med mange lag og funksjoner og har dermed mistet den entreprenørånden det trenger.

Begynte som finanslim

Trustly het fra begynnelsen Glue Finance, og ble grunnlagt av tre venner fra Stockholm, Lukas Gratte, Joel Jakobsson og Carl Wilson, De to første hadde en bakgrunn fra den fremvoksende poker- og gambling-verden på nett og hadde notert hvor lang tid det tok for onlinespillere å få penger utbetalt. De hadde en idé om hvordan det skulle løses.

Allerede i mars 2008 registrerte de et aksjeselskap som skulle «tilby en betalingsformidlingstjeneste for bankoverføringer, det pengene når mottakerkontoen betydelig raskere enn via Dataclearingen, BankGirot eller IBAN».

Gratte og Jakobsson bygget en tjeneste som la seg på toppen av en bankkundes vanlige bankinnlogging. Samtidig hadde selskapet laget et nettverk av koblinger mellom tilknyttede som gjorde det mulig å gjennomføre transaksjoner.

Så når en person ville ta ut penger fra eksempelvis et nettkasino, hadde Glue Finance laget en betalingsinstruks på underflaten som bare kunden måtte godkjenne. Dermed måtte selskapet ikke spørre banken om lov.

Laget PSD2-løsning før det fantes

Høres det litt kjent ut? Det Glue Finance hadde laget, var i prinsippet en PSD2-betaling, lenge før EU hadde bestemt seg for å innføre betalingstjenestedirektivet.

Og faktum er at noen år senere, da selskapet var blitt til Trustly, og diskusjonen i Europa begynte å ta fart, var Trustly og den svenske fintech-kollegaen Tink to av selskapene som sto på barrikadene for å få direktivet innført.

På kollisjonskurs

Da hadde selskapet allerede kommet på kollisjonskurs med bankene. I 2013 fikk Trustly sin første store kunde utenfor gamblingverden da det svenske Finn.no - Blocket - dukket opp på kundelisten. Trustly gjorde det mulig for folk som kjøpte og solgte av hverandre på nett å få overført penger samme dag, selv om kjøper og selger ikke hadde samme bank.

Det falt ikke i god jord hos de svenske storbankene. Svenska Bankföreningen, som representerte alle de store bankene, mente at alle aktører som hadde tilgang til privatpersoners bankkonti, måtte inngå en avtale med banken for å få gjennomføre tjenestene. Det var ikke nok at personen som var innehaver av kontoen sa ja.

Til tross for at PSD2-direktivet ble godkjent av Europaparlamentent i 2015 og innført i september 2019, finnes det fortsatt spor av den kampen den dag i dag.

Skapte pengemaskin

I 2016 kom neste milepæl. Da snudde selskapet opp ned på gamling-verdenen enda en gang, nå med innovasjonen «Pay 'n' Play». Den gikk i korthet ut på at en spiller brukte mobil bank-ID for å skape en konto hos en bettingside, flytte penger fra sin egen konto til spillekontoen, ta spillene, og så sette eventuell gevinst tilbake på samme konto etterpå.

Den ble en gigantisk suksess og omsetningen til Trustly økte fra 100 millioner kroner til over én milliard på to år. Årsaken var todelt. På den ene siden ønsket i prinsippet alle spillselskaper å bruke Trustlys opplegg. Det andre var det var en ekstremt skalerbar modell.

Som alle betalingsleverandører, tok Trustly en liten «cut» ved hver transaksjon. Denne måten å overføre penger inn og ut av en konto på sømløst, førte til et raskt økende antall transaksjoner. Til forskjell fra en kortbetaling der mange aktører skal ha sin lille del av kaken, hadde Trustly her kontroll over hele verdikjeden selv. Pengene måtte ikke deles med andre.

Men våren 2021 sa det altså stopp da Finansinspektionen hadde synspunkter på pengestrømmene.

Fire sjefer forlater selskapet

Nå venter andre tider. Den nye sjefen Johan Tjärnberg melder at samtidig som 120 personer forsvinner, så kutter selskapet kraftig ned på antallet markeder selskapet skal være aktivt i. Den tidligere ambisjonen om å bli markedsledende på cirka 30 markeder skal kappes ned.

– Min filosofi er å være best på det vi gjør i 10–12 markeder, heller enn å være nummer to eller tre i veldig mange, sier Tjärnberg til Dagens Industri.

Nedskjæringen går også utover ledergruppen i selskapet. HR-sjefen Ulrica Falkenberg, produktsjefen Karim Ahmad, teknologisjefen Dave Andre og finanssjefen Mats Backman er blant dem som forlater selskapet.

Kilder:

Trustly sparker hver tiende – fler toppsjefer går
Historen om Trustly: Slik klarte tre sky entreprenører å bygge Sverige mest lønnsomme betalingselskap
Trustly skyter på børsnotering – gransking fra Finansinspektionen skaper uro
Storbankene tar strid mot Blockets betalingstjeneste

Powered by Labrador CMS