Fintech

Danske Bank mener denne startupen har utviklet noe som ingen andre banker har

Fintechselskaper som skal samarbeide med banker må smøre seg med tålmodighet. Da Axeptias kredittstyringsverktøy ble tilgjengelig for Danske Bank bedriftskunder nå i februar, var det slutten på en reise som har tatt nesten 1,5 år.

Axeptia-gründerne Per Nestor Warp, daglig leder t.v. og Stian Davidsen COO gleder seg til å kunne ta imot nye kunder fra Danske Banks bedriftsplattform District.
Publisert Sist oppdatert

– Da vi skrev under konsernavtalen i oktober 2020, trodde både vi og Danske Bank at denne jobben skulle gå ganske så raskt, innrømmer Per Nestor Warp, daglig leder i Axeptia.

Men både stor og liten oppdaget at alt som påvirkes av Finanstilsynet, GDPR og «compliance», ikke er avklart med det første. Å jobbe seg gjennom prosedyrer, partneravtaler, kundeavtaler, kontraktsforhold, hvordan kunder skal on- og offboardes, og så videre, er et møysommelig arbeid.

– I den fasen vi har vært som startup, har vi nok brukt mer tid på å utvikle enn å dokumentere, sier Warp.

Gründerkollega Stian Davidsen, som er COO i selskapet og den som har brukt mest tid på Danske Bank-avtalen legger til at at nettopp derfor har prosessen vært en nyttig øvelse for selskapet og har gjort dem mer bevisst på hvordan de egentlig gjør ting.

– At vår plattform er blitt godkjent er jo et skikkelig kvalitetsstempel for vår tjeneste. Det er en av flere fordeler ved å inngå et samarbeid med en stor bank, sier Davidsen.

Mener Axeptia mangler konkurrenter

Også fra Danske Bank-hold sitter superlativene over samarbeidet løst.

– Vi er veldig stolte over å kunne presentere Axeptia, som den aller første tredjepartsløsningen i vår finansielle bedriftsplattform District. De har utviklet noe som ingen andre banker har, sier Erling Kristian Kjørsvik, global produkteier i Danske Bank, og en av dem som har jobbet tettest med selskapet.

Erling Kristian Kjørsvik, Danske Bank.

– Den er den første kredittinnsikt- og kreditthåndteringsløsningen i en bedriftsnettbank, kanskje i verden. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen som kan tilby en løsning som ligner det Axeptia har fått til, sier han.

Foreløpig er løsningen bare tilgjengelig for norske Danske Bank-kunder, men banken jobber på spreng for å få den lansert også i Sverige, Danmark og Finland. Ifølge Kjørsvik er interessen for løsningen stor også i resten av Norden.

LES OGSÅ: Gründerne avslører dårlige betalere som ingen skulle tro var dårlige betalere: Henter 10 millioner til vekst

Skal doble gjentagende inntekter i 2022

Danske Banks District-plattform har godt over 300.000 bedriftskunder. Det er gull verdt for et selskap som i dag ikke har mer enn 25 selskaper på kundelisten og et hundretall på vei inn. På tross av at det finnes prestisjekunder som Schibsted, Scania og Link Mobility på listen, har inntektene har foreløpig ikke tatt av.

Ved inngangen av 2021 var Axeptias månedlige gjentagende inntekter, også kalt MRR, på 120.000 kroner. Ved årsskiftet hadde de økt til 350.000 kroner. Med Danske Bank-avtalen aktivert, tror Warp at selskapet skal være oppe i 660.000 kroner før 2022 er over.

– Vi har partneravtaler med de største kredittopplysningsselskapene og inkassobyråene også, men Danske Bank er en distribusjonsmulighet på et nytt nivå, sier Warp.

Innså tidlig at partnere var veien å gå

Partneravtalene er resultat av en innsikt som kom ganske tidlig – at selskapet aldri ville få kapital nok til å gjøre produktet kjent nok på egen hånd. Ifølge Warp har den nye investoren Petter Tang Thomsen stått for den beste forklaringen av dilemmaet: «Det er en løsning som ikke kan selges, den kan kun kjøpes». Det vil si, Axeptia er nødt til å ty til såkalt «inbound marketing», å få mulige «leads» på salg inn utenfra.

– Vi har hele tiden hatt som mål å bygge en tjeneste som er god nok til at vi får henvisninger inn fra våre partnere. Og vi har hatt investorer som har trodd på oss, og innsett at det er noe som tar lang tid, sier Warp.

For Axeptia-gründerne Stian Davidsen og Per Nestor Warp var billiard et bedre alternativ enn bordtennis i kontorlokalet i Nydalen i Oslo.

Viktig i kampen om kundeflaten

For Danske Bank er samarbeidet med Axeptia en viktig puslebrikke i en større kamp – den om kundeflaten. Striden mellom bank og regnskapssystemleverandører om hvor de små og mellomstore bedriftskundene skal bruke mesteparten av sin tid er blitt stadig mer intensiv de siste årene.

Selv om mange mener ERP-systemene begynner å få et visst overtak, mener Kjørsvik i Danske Bank at det er en kamp verd å utkjempe og at banken fortsatt er et fullgodt alternativ.

– Vi begynte å utvikle vår bedriftsplattform for mange år siden med den hensikten. Vi ønsker å tilby relevante løsninger for våre kunder, og tredjepartsløsninger er en del av det, sier Kjørsvik.

– Axeptias løsninger er et kjempesupplement til vår portefølje innen «cash management», noe som er viktig i denne sammenhengen, fortsetter han.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Hjelper kunden å få betalt raskere

Så hva er det egentlig Axeptia-gründerne Stian Davidsen og Per Nestor Warp har fått til, som får Danske Bank å snakke om løsninger som ingen annen har.

– Kort forklart, så hjelper vi bedrifter med få best mulig beslutningsgrunnlag for kreditten de gir, i forbindelse med at en faktura blir sendt ut til en kunde, sier Warp.

Det gjør Axeptia gjennom å ta all informasjon fra kundereskontro og koble den sammen med andre datakilder om kunden. På den måten får man samlet informasjon om både historisk betalingsvilje og -evne på et sted og presenterer det i en oversikt i løpet av noen timer.

Nettopp tiden er et avgjørende element. Å samle kredittinformasjon om en kunde er ikke noe nytt. Men frem til nå har det vært et tidsødende arbeid og informasjonen har sjelden vært oppdatert.

LES OGSÅ: Strise har funnet sin «crowd»: Har fått fire folkefinansieringsselskap på kundelisten på et halvår

Måtte bygge plattformen selv

Det var også slik det begynte for Warp og Davidsen. De jobbet i Bisnode (som i dag heter Dun & Bradstreet) da ideen til det som i dag er Axeptia kom over dem. De innså at det manglet en plattform for å samle informasjonen på et sted og besluttet å bygge den.

– Å samle informasjonen er en jobb som typisk har tatt fra seks til 24 måneder. Vi har kuttet det ned til 24 timer, sier Warp.

– Vi samler «gullet» som finnes på ett sted, slik at våre kunder kan forbedre likviditeten og oppfølgingen av sine kunder, sier Davidsen.

Axeptias fokus ligger på området «credit to cash», forklarer han. Det vil si fra bedriften utsteder en faktura til pengene er på konto. For å samle inn informasjonen i forkant av dette samarbeider Axeptia med kredittopplysningsselskapene, men også med Atradius, som bidrar med kredittforsikring. Og skulle kundenes kunder ikke betale, trer samarbeidet med inkassobyråene i kraft.

– Alt handler om å forkorte tiden det tar å få betalt. Vi kan hjelpe våre kunder å finne bedriftene som aldri betaler deg i tide. Får de så en melding om at det er fem dager igjen til forfall, øker sannsynligheten for å få betalt, sier Davidsen.

– Det høres litt ut som filosofien til Klarnas bærekraftige betalinger?

– Det stemmer. Vi tilbyr en tjeneste som egentlig ikke har funnes, men vi må få kundene til å bli med på tankegangen, sier han.

Dukker opp som krav i anbud

Tross at kundelisten fortsatt ikke er særlig stor, mener Per Nestor Warp at selskapet er på god vei å knekke den koden. Ifølge ham, har Axeptias plattform begynt å dukke opp som et krav når selskaper ber om anbud.

– Hvordan har dere klart det uten markedsføring og med veldig få kunder?

– Det har begynt å spre seg at det finnes løsning som setter disse dataene sammen. Jeg tror også at vi har vært dyktige på å bli kjent hos «influenserne» innen kreditt, sier Warp.

Gründerkollega Davidsen skyter inn at den industrielle valideringen fra store aktører som Intrum, Kredinor og nå sist Danske Bank selvsagt også bidrar.

– Så vi er på vei mot det vi har drømt om hele tiden – dette kan bli den nye standarden, sier Warp