Andreas Mjelde, daglig leder i Tillit

Da Tillit ble et problem i Storbritannia byttet selskapet navn til Two

Andreas Mjelde og kompanjongene hans innså at de måtte kvitte seg med navnet de var blitt glade i.

Publisert

Flittige lesere av Shifter har sikkert fått med seg at det har eksistert to norske fintech-selskaper med Tillit i navnet. Tillit Forsikring og B2B-betalingsbedriften Tillit.

Det er imidlertid ikke den navnekollisjonen som har ført til at B2B-Tillit nå har byttet navn. Det kravet kom fra et helt annet hold.

– Vi ble kontaktet av det britiske selskapet Tillit Invest, som mente at vi gikk over grensen for deres trademark-registrering, sier Andreas Mjelde, daglig leder i selskapet som nå heter Two.

Han forteller at Tillit Invest ikke driver direkte med betaling, men er registrert innenfor et bredere spekter av finans. Fordi Mjeldes selskap på kort tid har tiltrukket seg like mange kunder i Storbritannia som i Norge, kunne dette fort ha blitt til et problem.

Mjelde er nøye med å poengtere at det ikke har vært noe vondt blod med navnebroren på hjemmebane.

- Vi har samarbeidet konstruktivt, men de var først. Dermed synes vi det var riktig at de fikk fortsette uforstyrret med Tillit i Norge, sier Mjelde.

Den interne diskusjonen som fulgte, endte med at selskapet måtte tenke i nye baner.

- Internt var vi blitt veldig glade i navnet, og likte veldig godt å fortelle historien om hva det betyr. Men der er et navn du må bruke litt tid på å forklare, ikke minst i utlandet, og med juridiske utfordringer toppen, kom vi frem til at navnebytte var veien å gå, sier Mjelde.

– Hvordan endte dere med Two?

– Vi går på jobb hver dag for å gjøre det lettere for B2B-bedrifter å handle med hverandre. Det som er komplisert med B2B er ofte 2-delen, det vil si å onboarde eller akseptere kunden, om man skal tørre å ta kredittrisiko eller ikke, og om kunden faktisk gjennomfører betalingen.

Mjelde mener at det er blitt et stadig større spekter av tjenester og aktiviteter som dekkes inn av toeren i B2B, og navnet derfor er en utmerket måte om å minne både eget selskap og andre om hva som er de viktigste oppgavene til Two.

– Er det ikke en risiko for at dere må forklare Two like mye som du sier at dere har måtte forklare Tillit?

– Jo, men det er også en mulighet. Det er svært få merkevarer rundt om i verden, der det er åpenbart utfra ordet i seg selv, hva merkevaren står for. Vi føler at Two resonerer bra med det vi holder på med og de problemene vi ønsker å løse. Når du blir kjent med Two, vil du også huske hva vi ønsker å gjøre.

– Du er ikke redd for det kommer et annet selskap som mener Two er en overtredelse av deres varemerke?

– Det er vanskelig, men ikke umulig å beskytte Two som begrep. Vi opplever at det er en relativt god mulighet til å kunne få navnet beskyttet innenfor de aktiviteter vi holder på med.

– Så det finnes ingen andre finansselskaper i relevante markeder, som faktisk heter bare Two?

– Nei, men det er et nei med forbehold. Det finnes 100 millioner selskaper ute i verden. At det kan finnes noe som heter Two og driver innen finans eller betaling, er ikke helt umulig.

– Så helt sikker er du ikke?

– Vi har brukt mye tid på å finne et nytt navn, og har hatt flere kriterier. Det skal være kort, lett å huske, lett å forstå på mange språk og en relasjon til det vi driver med og at vi kan beskytte det. Det siste har nok vært det vanskeligste.

– Søker du på Google eller LinkedIn, så finner du raskt at både ett og tre ofte er brukt i bedriftsnavn, mens Two faktisk er veldig lite brukt. Der finnes det en mulighet å etablere en merkevare på verdensbasis, med et lett gjenkjennelig ord som ikke er tatt ennå.

– Har dere tatt hjelp eksternt i arbeidet med nytt navn?

– Vi har rådført oss med et branding-byrå i London.

– Hvorfor endte dere opp med det mindre vanlige domenet .inc i stedet for .com?

– Vi har vurdert two.com. Vi kom frem til at vi ikke tror sluttdomenet ditt, er det som avgjør om du får suksess eller ikke i 2021. Vi mener two.inc kan være et domene som er litt annerledes, men vel så enkelt å huske.

Mjelde legger til at selskapet heller ikke vil bidra til at domenehaier får enda bedre betalt for domenene de sitter på. Han sier også at .inc kanskje er det domenet som gjør mest for å unngå at haiene får for godt betalt.

– Det er relativt dyrt å kjøpe og vedlikeholde et .inc-domene, nettopp fordi det ikke skal være attraktivt for domenehaier å kjøpe dem opp, sier han.

En annen konklusjon er at de bedrifter selskapet vender seg til, ikke er de som er mest opptatt av enklest mulig adresse.

– Vi tilbyr en betalingsløsning for bedrifter som selger til bedrifter online. Hvis du er interessert i det, vil du finnes oss uansett hva vårt domene ender med.