FINTECH

Britiske samarbeid åpner for raskere vei ut i Europa for Two

I Norge heter samarbeidspartnerne Aprila Bank og Vipps. Nå har den norske fintech-raketten Two på kort tid fått på plass selskapene som skal gjøre det samme for Two i det britiske markedet,

Markedssjef Marie Moxnes Harfjeld og daglig leder Andreas Mjelde i Two har på kort tid fått to nye samarbeidspartnere i Storbritannia.
Publisert Sist oppdatert

B2B BNPL er på kort tid blitt en så brennhet forkortelse at den til og med har funnet veien inn i overskriftene på Financial Times. Kort forklart handler det om å gi bedrifter muligheter til utsatt betaling når de handler på nett, på samme måte som Klarna har gjort for privatpersoner.

Det er et gigantisk marked. Ifølge Two-sjefen Andreas Mjelde har bedriftsmarkedet et volum som er tre ganger så stort som forbrukermarkedet. Det er et faktum som ikke har gått upåaktet hen på fintech-gründere.

Da Two startet for halvannet år siden var de et av tre selskaper som var inne på dette området. Nylig kunne Mjelde fortelle Shifter at konkurrentene nå var opp i et tosifret antall, men at Two fortsatt var helt komfortable med konkurransesituasjonen.

Med en slik konkurranse gjelder det å løpe raskt – og det ser Two ut til å ha gjort den siste tiden. I løpet av de to siste ukene har selskapet fått på plass to avgjørende samarbeidsavtaler i sitt andre hjemmemarked – Storbritannia.

En britisk Aprila ...

Torsdag ble det kjent at Two inngår partnerskap med Allianz Trade, tidligere Euler Hermes, som er verdens største kredittforsikringsselskap.

Selskapet blir Twos britiske Aprila, med noen ørsmå forskjeller.

Overfor Twos kunder, det vil sitt nettbutikker som selger til bedrifter, legger Allianz til rette for straksbetaling, slik at butikken får betalt med en gang. Men for at kunden til kunden skal kunne vente med å betale, må noen stå for kreditten. I Norge gjør Aprila det gjennom å kjøpe fakturaen, i Storbritannia gjør Allianz det gjennom å forsikre fakturaen.

– Det som er spennende med denne avtalen er at Allianz Trade ikke bare er i Storbritannina. Det er et stort internasjonalt selskap, så for vår del betyr det at vi får et partnerskap som kan hjelpe oss med å skalere inn i andre europeiske land, sier markedssjef Marie Moxnes Harfjeld til Shifter.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

... og en britisk Vipps Logg inn

Muligheten å bli med ut i Europa gjelder også samarbeidet med det britiske open banking-selskapet Yapily, som ble offentliggjort for to uker siden.

Yapily er en API-aggregator på linje med selskaper som Tink, Aiia og Nets. Det vil si de legger til rette for å hente ut konto- eller betalingsinformasjon fra bankene.

Two bruker Yapily til flere ting og en av dem er å identifisere kundene hos nettbutikkene de samarbeider med. Om en norsk bedrift skal handle på Eplehuset, blir Vipps Logg inn brukt for identifiseringen.

I Storbritannia er det Yapily som bidrar med identifiseringen, men med en tvist. Two har nemlig utviklet en egen PSD2-løsning på toppen av Yapilys API, der kjøper gir Two tilgang til kjøperbedriftens bankkonto, slik at Two kan bekrefte at kjøperen har tilgang til kontoen, og dermed får lov til å gjennomføre kjøpet på vegne av bedriften.

– Vår erfaring hittil er at denne prosessen tar i gjennomsnitt under et halvt minutt, som igjen gjør dette til en utrolig rask betalingsmetode for bedrifter i Storbritannia, sier Harfjeld til Shifter.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*