Facebook, her ved gründer Mark Zuckerberg, er i hardt vær grunnet navnebytte på selskapets krypto-prosjekt.

Britisk fintech truer Facebook med søksmål etter navnebytte på kryptovaluta

For en uke siden meldte Facebooks Libra Foundation at den bytter navn til The Diem Association. Det falt ikke i god jord hos den britiske finansappen Diem, som vurderer å gå til sak mot giganten.

Publisert

Helt siden Facebook lanserte planene på en egen kryptovaluta i juni i fjor, har prosjektet vært kjent som Libra, og har etter hvert møtt stadig større motstand, ikke minst hva gjelder regulatoriske spørsmål.

Når prosjektet nå nærmer seg lansering, har Facebook valgt å endre navnet det til The Diem Association, fordi det skulle hjelpe med å skape distanse fra originalprosjektet, skriver nettavisen Sifted.

Det var bare et lite problem - det London-baserte fintech-selskapet Diem, likte ikke navnbyttet i det hele tatt.

Geri Cupi, gründer og daglig leder i Diem sa i en uttalelse: «Vi ble helt forbløffet, når vi fant ut at Facebooks Libra Foundation har valgt å rebrande til Diem. Som en liten startup, er vi bekymret for at Libras tiltak vil skape forvirring hos kundene og påvirke våre vekstmuligheter betydelig.»

Diem gjennomførte en «soft launch» av sin app så sent som i oktober, og selskapet sier at det har laget en «bank of things». Kort forklart har de laget en digital pantelåner, som gjør at folk kan selge sine ting umiddelbart, i stedet for å vente på at kunde skal slå til på en vanlig markedsplass som Ebay eller Finn.

Selskapet tilbyr også en konto og et debetkort, slik at kundene kjapt kan bruke pengene fra salget. I Storbritannia har selskapet vekket nysgjerrighet og har på kort tid fått 500.000 følgere på Instagram.

En av støttespillerne bak Diem heter Chris Adelsbach, og blir av Sifted beskrevet som en av Europas mest prominente fintech-investorer.

Han sier til avisen at selskapet har hatt en lang diskusjon om det er verdt prisen å gå imot en global kjempe som Facebook, men at juridiske ekspert har rådet dem til å forsvare varemerket.

– Det hadde ikke krevd mye innsats fra Facebooks side å finne ut at det eksisterer et annet Diem innen finansielle tjenester ... men åpenbart valgte de å se på det som «vi kan bare kjøre over dem, vi er Facebook», sa Adelsbach.

Facebook og The Diem Association svarte ikke på henvendelser fra Sifted.