Proptech

Boligsalgsgründere sier nei til nye kunder, og leier ut på Airbnb når de ikke får solgt 

Oppstartsbedriften Solgt.no merker det tøffe boligmarkedet, men mener det er flere grunner til å være optimistisk.

Gründerne Shafi Adan og Arne Kvale i Solgt.no
Publisert Sist oppdatert

Proptechselskapet Solgt.no, som kjøper og selger boliger, har måttet endre på ordbruken på sine nettsider. «Fra solgt bolig på 48 timer» til «du får et tilbud innen 48 timer». På nettsiden får de potensielle kundene også følgende beskjed: 

«Solgt.no sin kapasitet til å kjøpe boliger er dessverre full, og vi kan ikke ta imot flere henvendelser for øyeblikket. Beklager for ulempen dette medfører.»

Gründer og daglig leder Arne Kvale hevder årsaken er at pågangen har vært større enn det selskapet klarer å håndtere.

– Akkurat nå er det veldig stor etterspørsel etter tjenesten, sier Kvale.

Rentehevinger og et usikkert boligmarked har også bidratt til at Solgt.no har valgt å ta et skritt tilbake. Men det betyr ikke at selskapet har endret på selve tjenesten.

– Det følger stor usikkerhet med rentehevingene som betyr at vi ikke kan være så aggressive. Vi har vært litt stille den siste tiden, og det er fordi vi har sett på muligheter for å kapitalisere på den teknologien vi har. For vi har mye god teknologi «in house», mener Kvale.

Solgt.no hentet 20 millioner kroner via Dealflow i 2021. Den endrede situasjonen i eiendomsmarkedet har ikke påvirket proptech-selskapet på en måte som gjør at det har vært nødvendig å sende ut informasjon til de mange investorene om dette, ifølge Kvale. Han påpeker at om det hadde skjedd slike endringer i selskapet, så ville de gått ut med endringene.

Skuffet tross fremgang

Det var oppgang for Solgt.no gjennom 2022, men Kvale forteller at han allikevel er litt skuffet.

Selskapet omsatte for nesten 300 millioner kroner i 2022, økte topplinjen med 80 prosent og bruttofortjenesten med 550 prosent.

– Jeg er litt skuffet, for jeg trodde vi skulle tjene penger. Markedet snudde brått på tampen av året, så da gikk vi på noen tap. Året som helhet pekte riktig vei, men vi klarte ikke treffe på alle målene vi trodde. Da prisene falt marginalt og rentene økte, drev det kostnadene, sier Kvale.

Shifter har tidligere skrevet om Solgt.no sin forretningsmodell. På tjenesten kan hvem som helst som selger sin bolig legge inn informasjon om boligen, før de vil få et anslag fra selskapet. Så vil selger gå inn i en befaringsrunde over video med Solgt.no, før Solgt.no gir et endelig tilbud på boligen. 

Solgt.no tar da et tillegg på tre til seks prosent av salgssummen for tjenesten, så om det koster 100.000 kroner med megler og styling, vil det koste noe mer å selge boligen på denne måten. 

Selskapet har selv egenkapital, som Kvale sier ligger på omtrent 50 millioner kroner akkurat nå, men samarbeider på finansiering med Pareto Bank. Etter oppkjøp av bolig vil Solgt.no i enkelte tilfeller gjøre mindre oppgraderinger på boligen, før de selger igjen. Om boligen ikke blir solgt med en gang, sier Kvale at de har brukt Airbnb til å leie ut leiligheter i mellomtiden.

Risikostyring nå

Til tross for at Kvale mener Solgt.no har en god kapitalsituasjon, er han obs på at markedet er tøft. 

– Som nevnt har vi mange henvendelser, men vi har en fixed kapitalbase. Vi kan ikke bruke hele kapitalbasen for eksempel i september, og så går markedet kraftig ned de neste månedene. Så akkurat nå må vi drive litt risikostyring, sier Kvale. 

Til tross for et rufsete eiendomsmarked er han optimistisk for fremtiden til Solgt.no, ikke minst fordi de nå ser på mulighetene rundt å kommersialisere teknologien til selskapet. 

– Vi har en veldig dyktig gjeng med mye spennende teknologi. Jeg tror det vil bli brukt mindre penger på innovasjon, fordi det er mer fokus på lønnsomhet, og det tror jeg vil gi oss en fordel fordi vi kan holde trykket oppe, sier Kvale.

– Jeg tror de selskapene som kommer styrket ut av de neste årene vil ha gode kort på handa, legger han til.

– Jobber dere med å gå inn i nye eller større samarbeid med andre aktører fremover?

– Vi ser oss rundt og snakker med folk. Vi er i noen dialoger, men det er ingenting konkret nå, sier Kvale.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen