FINTECH

AI bak de største nyhetene i Klarnas høstlansering 

Ta bilde av et par skor og finn den beste prisen. Kunstig intelligens er blitt så viktig for Klarna at selskapet nå har begynt å omtale seg som «det AI-drevne betalingsnettverket». Det merkes på de store produktnyhetene i høstkolleksjonen.

Fra foto til pristilbud. Ved hjelp av AI omvandler Klarna bilder til søkbare ord som blir til prisforslag.
Publisert

Da Open AI viste frem ChatGPT for verden for ti måneder måneder siden var Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski rask på avtrekkeren.

Via Sequoia Capital, som er eier i både Klarna og Open AI, kom Siemiatkowski i kontakt med Sam Altman, og sikret Klarna tilgang til Open AIs teknologi. Dermed ble Klarna faktisk det første fintech-selskapet i verden til å integreres med tjenesten.  

I et  intervju med svenske Dagens Industri nylig forklarte Siemiatkowski at han så ChatGPT-lanseringen i fjor som et paradigmeskifte som ville endre mange bransjer i grunnen, og at det derfor var avgjørende at Klarna var først på ballen.

Fra visjon til virkelighet på seks måneder

Allerede da halvårsresultatet ble presentert i slutten av august hintet Siemiatkowski om var som var på gang i sitt brev til aksjeeierne.

«Klarna kommer til å bli den digitale assistenten som ser til forbrukernes beste, sparer dem tid og penger, og gjør dem mindre urolige. For seks måneder siden var dette en visjon. I dag er det en virkelighet som vi aktivt skaper.»

For å få hele organisasjonen med på toget og for å kunne tiltrekke seg de beste talentene har Klarna nå begynt å omtale seg som det «det AI-drevne betalingsnettverket».

At det har ført til konkrete resultater merkes i Klarnas store høstlansering av nye produkter, «Spotlight Fall 23», Bruken av AI er helt avgjørende for flere produktlanseringene.

Lanserer «shoppinglinse»

Det gjelder ikke minst de største nyheten som Klarna mener gjør mobiltelefonen og appen til et «shoppinglinse»-verktøy. 

Det innebærer at et foto av et par skor, en dress, en sofa eller noe annet du har lyst på kan omvandle til et kjøpstilbud på et blunk i appen. Klarna benytter seg av AI for å gjøre om bildet til søkeord, som så blir lagt inn i appens søk- og prissammenligningsverktøy og ender med at du kan hvor produktet kan kjøpes til best mulig pris. 

ifølge Klarna kan «shoppinglinsen» identifisere over 10 millioner forskjellige objekter. Disse matches mot mer enn 50 millioner butikktilbud i Klarnas søk- og prissammenligningsverktøy, Svaret kommer ikke bare med pris, men også med produktinformasjon, vurderinger og forslag på lignende produkter.

«Shoppinglinsen» blir tilgjengelig umiddelbart i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, USA og Storbritannia.

– Akkurat som internett ga oss tilgang til informasjon, så gir AI oss tilgang til intelligens, kontekst og personifisering. Vi har tatt i bruk dette for å bygge bro mellom den fysiske og den digitale verdenen. Det gjør vi gjennom å koble sammen hvordan mennesker blir inspirert av hvordan datamaskiner søker. Jeg er superstolt over at Klarna leder denne revolusjonen innenfor retail, uttaler Sebastian Siemiatkowski i forbindelse med produktlanseringen.

Klarna tre største produktnyheter samlet på et bilde. Fr.v. videoshopping, shoppinglinse og butikkskanning.

Videoshopping

To andre nyheter som blir tilgjengelige for norske Klarna-brukere er «shoppable video» og butikkskanning. 

Å direkte kunne kjøpe ting som blir presentert på video, har vært en suksess for Klarna i USA. nå blir muligheten lansert også i Europa. Det er videoer av alt fra veiledninger til såkalte «unboxing»-videoer eller produktlanseringer fra velkjente merkevarer. Klarna har også satset stort på å bygge opp et globalt nettverk av innholdsskapere. Disse har mulighet å dele sitt innhold direkte i appen og også å selge ting.

Innholdet i Klarna-appens video-feed styre av en AI-drevet anbefalingsmotor som er tilpasset hver enkelt brukers interesser. I USA har det ført til at den gjennomsnittlige seertiden har økt med 60 prosent og klikkraten med 25 prosent, ifølge Klarna.  

Butikkskanning

For Klarna det jo først og fremst e-handel som gjelder. Den tredje store nyheten gjør imidlertid et forsøk på å gjøre Klarna-appen mer relevant også i fysiske butikker. Gjennom å skanne strekkoden på et produkt (det skal finnes mer enn ti millioner i Klarnas database) kan forbrukeren få tilgang til produktinformasjon som kundevurderinger, om det finnes andre varianter eller farger tilgjengelig og prissammenligninger. 

Butikkskanningen blir tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia og Tyskland.

Det ble også presentert en rekke andre produktnyheter, hvor av disse blir tilgjengelige for europeiske kunder:

Klarna Cash reward program

Kunder skal kunne få tilbake opptil 10 prosent av kjøpsbeløpet i form av Klarna Cash når de velger «Betal nå», «Betal Senere» eller «Delbetaling» hos forhandlere med aktive tilbud. Klarna-cashen skal så kunne brukes som en rabatt på neste kjøp med Klarna. Klarna Cash lanseres i første omgang i Storbritannia. 

Sign In med Klarna

Klarna-innloggingen blir mulig å bruke og ved innlogging og utsjekking hos forhandlere som er knyttet til Klarna. Funksjonen er tilgjengelig globalt.

Filtrere søk etter holdbarhetsvurderinger

Søkeverktøy har fått nye filter som skal hjelpe forbrukeren med å shoppe mer bevisst. Det går å søke etter produkter som har fått holdbarhetsertfiseringer fra People for Ethical Treatment of Animals (PETA), Global Organic Textile Standard (GOTS) og Cradle to Cradle.  Filtrene er nå tilgjengelige i Norge, Sverige, USA, Storbritannia og Danmark.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen