Erik Harrell er toppsjef i Kahoot. Foto: Kahoot

Kahoot får ny toppsjef. Her er mannen som tar over når Johan Brand går over i annen jobb.

Publisert Sist oppdatert

FØRST PÅ SHIFTER: Han løftet Opera Software fra gratisprodukt til milliardprodukt. Nå skal han gjøre det samme med Kahoot.

Gründerne i Kahoot har lenge jobbet for å få inn en leder med kunnskap og erfaring som kan ta læringsteknologi-selskapet videre. Nåværende administrerende direktør Johan Brand har også vært åpen om at han ikke har ønsket å være øverste sjef for evig og alltid. For to år siden møtte han Erik Harrell for første gang. Amerikaneren var da fortsatt en av sjefene i Opera Software, der han har vært både finansdirektør, strategidirektør og daglig leder.

– Dette var en kapasitet som jeg ønsket om bord, men den gang var det ikke sjans. Jeg har vært steinklar med alle om at «jeg er ingen execuctive manager». Jeg er en person som bryter ned vegger. Jeg er en person som løper rundt og kjemper, både på scenen og andre steder, sier Brand i denne ukens podcast i Shifter.

I april i år gikk Erik Harrell av i Opera for å «forfølge faglige muligheter utenfor selskapet», som det sto i pressemeldingen. De faglige mulighetene finner han i Kahoot – en stor nyhet i det fortsatt forholdsvis lille norske startupmiljøet – den samme måneden som selskapet når 33 millioner aktive brukere. Han blir selskapets nye administrerende direktør etter Johan Brand som går over i en annen rolle i selskapet.

"Rocked it at Opera"

Tidligere i høst hentet Kahoot inn 85 millioner kroner, og fikk blant andre Microsoft inn på eiersiden. Da ble det sagt at de nye pengene skulle brukes til å utvikle læringsplattformen videre og bygge et «globalt team». Nå er altså spydspissen i det globale teamet på plass.

– Men du, Johan Brand, trekker deg ikke tilbake?

– Johan Brand trekker seg ikke tilbake. Johan Brand gir plass til en spiller til på laget – en superstjerne, sier en meget fornøyd Johan Brand da Shifter møter ham for å spille inn ukens podcast.

Brand mener Erik Harrell er en tech-personlighet som "virkelig har rocked it", og han har store forventninger til hvordan det blir å få den tidligere Opera-direktøren om bord.

– Det vil skape rom for oss andre gründere til å bygge et kjempeselskap, sier Brand, og viser til Harrells erfaring med å ta «et gratisprodukt i en gratiskategori og bygge milliardbedrift ut av det».

Johan Brand i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Vi har fått inn en som tidligere har vært med på det vi ønsker å få til. Det er spinnvilt, fastslår Brand.

"Ikke bare lett"

– Vi har spurt oss «når er vi klare, når er vi kule nok» til å få inn den type kapasiteter. Det tok to år før vi kunne få slike som Erik inn, og nå har vi lagt lista høyt, sier Brand.

Selv er han ikke så redd for at han nå mister sjeftittelen. Og som en av gründerne er han uansett «the soul and spirit» når han nå går over i rollen som «strategisjef».

Han innrømmer imidlertid at det ikke har vært «bare lett» å innse at man får en ny sjef om bord.

– Jeg må også gi slipp på ting. Som gründer ønsker jeg å ha fingrene mine på alt, ha påvirkning på alt. Og nå må jeg gi rom til en ny person. Men vi gjør jo dette fordi det er best for Kahoot.

"Superstjerne"

Brand kaller Erik Harrell en «superstjerne» som kunne jobbet hvor som helst.

– Akkurat som investeringen fra Microsoft Ventures, er dette en validering av det Kahoot driver med. Og det viser at oppstartsmiljøet i Norge er attraktivt.

– Men hvordan får man en slik kar som Harrell om bord i det som fortsatt er å betrakte som en oppstartsbedrift i internasjonal sammenheng?

– For det første må han synes at teamet, gründerne og kulturen er spennende. Han må ha troen på at investorene backer selskapet, sier Brand.

Samtidig må man som gründer være tydelig om at man virkelig ønsker en ny person velkommen, og at man vil gi ham eller henne plass.

– Personen som kommer inn må føle seg backet av eiere, styret og ansatte. Jeg må for eksempel ikke være en syvende far i huset, men heller en «wing man» som støtter Erik på områder der han trenger det. Han må føle at han kommer inn med et nytt perspektiv, og bygger noe videre.

Seilturen

Brand har møtt Harrell en rekke ganger, både i formelle og uformelle sammenhenger.

– Vi har hatt masse prat over lang tid. Ja, vi har snakket om nesten alt.

Blant annet skjedde det ting i båten til gründeren. Brand er en ihuga seiler.

– Vi var ute og seilte da han spurte om jeg egentlig «ville tjene penger på Kahoot». Det er jo mange som tror at dette er baree en «misjon» for meg. Jeg sa «helt klart, selvfølgelig, for vi ønsker å være bærekraftige».

Det å skape et selskap som går i overskudd, som kan reinvestere, er spennende for denne typen mennesker, ifølge gründeren.

– Da hjelper det å stå i en seilbåt og vise hva du elsker, men samtidig fortelle at vi ønsker å være en god arbeidsgiver.

Det gjelder å være åpen og ærlig om hva som er «kjipt og hva som er kult».

– Det gjelder å være seg selv, si det man ønsker, sier Brand.

Kombinasjonen mellom amerikansk og norsk erfaring er også unik, og akkurat det Kahoot har sett etter, ifølge gründeren.

Bygge på kulturen

– Nå får dere inn en ny leder i Kahoot. Han har jo med seg sin kultur. Hvordan skal han «smelte» sammen med Kahoot-kulturen, den kanskje joviale lederstilen som du og de andre gründerne har hatt?

– Han skal jo ikke innføre sin egen kultur, han skal bygge på den kulturen vi har. Han er jo veldig opptatt av det, og har sagt at nettopp denne «kulturen» er attraktiv for ham.

Kahoot girer nå ytterligere opp, og skal ansette fleree nye mennesker.

– Vi er på jakt etter topptalent innen produkt og markedsføring, og vi ser helt uavhengig av sted – både i London, Silicon Valley, ja overalt.

Inspirerende

Hovedpersonen selv, Erik Harrell, sier i en melding fra Kahoot at han lot seg inspirere.

– Jeg har tre skolebarn, og ble virkelig inspirert av gründerne og deres visjon om å gjøre læring "awesome", sier Harrell.

Han hevder at Kahoot er et av de selskapene som revolusjonerer læring både i og utenfor klasserommet. Han er svært imponert over at gründerne har nådd 33 millioner aktive månedlige brukere på bare tre år.

– Kahoot har potensial til å bli en av de store merkevarene i forbrukermarkedet globalt. Og jeg kunne ikke vært mer begeistret over å få lov til å lede dette selskapet, jobbe tett med gründerne og resten av Kahoot-teamet, mot målet, sier Harrell.

Forteller mer i Shifters podcast

Last ned den nye Shifter-podcasten der Johan Brand forteller mer om lederskiftet. Men også om mye annet du kanskje ikke visste om Kahoot, slik som kunstnerkarrieren, lederstilen, garderobeprat i Amerika, etc etc.

Fakta om Kahoot

Produktet ble lansert i 2013. Læringsplattformen har over 30 millioner månedlige brukere, og et bibliotek på over ti millioner læringsspill, laget og delt av brukere i 180 land.

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.