Libo i sparkesykkel-limbo

Sistemann inn ble førstemann ut, men de norske gründerne vil kjempe seg tilbake i gatene.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken trakk sparkesykkel-selskapene i nødbremsen da snøen skapte trafikkaos i Oslo. Sistemann til å kaste seg ut i det norske markedet, hadde imidlertid vært utilgjengelig i vel to måneder allerede.

Libo Solution ble «attpåklatten» da de lanserte sin delingstjeneste for elsparkesykler i slutten av august.

– Planen er å prøve å få konseptet ut til å så mange som mulig, sa gründer Sander Onsvaag Lier den gang.

Selskapet ville blant annet skille seg ut ved å ha utskiftbare batterier, men bare tre uker etter lansering, var sparkesyklene borte fra gatene og appen utilgjengelig.

Nå bekrefter Onsvaag Lier overfor Shifter at Libo fremdeles ikke er operative.

Vil lansere på nytt

– Hadde sparkesyklene fungert som forventet, hadde vi sett mer positive resultater enn det vi gjør i dag, sier gründeren, men legger til:

– Til våren kommer vi med nye sykler og et helt nytt konsept som vil revolusjonere bransjen.

Han vil ikke gå nærmere i detalj på hva det innebærer, men forteller at Libo fremdeles skal satse på byttebatterier samt "ta trafikksikkerhet til et nytt nivå".

– Det blir noe ingen har sett før, sier Onsvaag Lier videre.

Selskapet er ifølge gründeren nå på kapitaljakt.

– Det er en krevende jobb, og vi er fortsatt på utkikk etter flere investorer som kan bidra med noe positivt inn i selskapet. Vi er ennå ikke i mål, men det er snakk om et millionbeløp, sier han, uten å røpe noe ytterligere.