Den tyske gründeren og lederen av el-sparkesykkelselskapet Tier, Lawrence Leuschner, her på et Oslo-besøk før sommeren. Foto: Magnus Peter Harnes

Ruter har bestemt seg: Vraker tre norske aktører, velger sparkesykler fra tyske Tier

Publisert Sist oppdatert

Etter en lang anbudsprosess har Ruter bestemt seg for å inngå et samarbeid med tyske Tier.

Shifter har fått tilgang til tildelingsbrevet, og får bekreftet at det er tyske Tier som vant Ruters anbudskonkurranse om el-sparkesykler. De var den andre aktøren på det norske markedet for elektriske sparkesykler, etter svenske Voi.

"Evaluering av samtlige tildelingskriterier viser at Tier Mobility GmbH, har det økonomisk mest fordelaktige tilbudet", heter det i brevet.

Ruter skriver at flere av leverandørene leverte likt på en del av tildelingskriteriene, men at Tier skilte seg ut på drift, vedlikehold, brukerfokus og bærekraft (livsløp).

Allerede i januar la Ruter ut et internasjonalt anbud om el-sparkesykler. Da var planen at syklene skulle merkes med Ruters logo, at tjenesten skulle implementeres i månedskortet, og at det skulle vurderes hvordan dette kunne skape mer bevegelsesfrihet for kundene.

De har gjennom våren vært i kontakt med flere aktører. I mai fortalte blant andre toppsjefen i Tier til Shifter at de var i samtaler med Ruter.

De øvrige aktørene som var med i konkurransen var de tre norske aktørene Zvipp, BIMM og Urban Infrastructure Partner (UIP), som står bak bysyklene, samt svenske VOI.

Samtlige tilbydere er informert om beslutningen, og fristen for en eventuell klage har gått ut.

Tiers sjef for Oslo, Lars Christian Grødem-Olsen, bekrefter ovenfor Shifter at de har vunnet anbudet.

– Vi kan bekrefte at TIER har mottatt et tildelingsbrev fra Ruter-anbudet. Vi er stolte av at bærekraftsfokuset vårt gjorde at vi vant anbudet. Våre siste indikasjoner tilsier at vi kommer til å nå 14+ måneder levetid på den nye modellen vår gjennom vedlikehold og reparasjon, og målet vårt er å fortsette å øke levetiden. Det lokale TIER-teamet ser frem til å fortsette å forandre mobilitet for godt i Oslo, skriver han i en epost.

Endring i anbud

Ruter bekrefter at anbudsprosessen er ferdig, men ønsker ikke å kommentere tildelingen før kontraktsignering. Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter, forteller at det har vært en lang prosess etter at anbudet ble lagt ut i januar.

– Etter anbudet ble lagt ut, gikk dette veldig fort. Det har skjedd ekstremt mye de siste månedene, og det har kommet mange aktører i bybildet. Og noen av de vi har vært i kontakt med har ennå ikke nådd bakken i Oslo, forteller han.

I det opprinnelige anbudet het det at "Ruter ønsker introdusere elektriske sparkesykler i Oslo og Akershus og å inngå samarbeid med bærekraftige leverandører som kan tilby en trygg og solid løsning."

Ruter ønsker videre at leverandøren(ene) leverer en komplett sparkesykkelløsning som inkluderer software, hardware, plattform, drifting, vedlikehold og kundestøtte. Et av kravene i anbudet var at den valgte leverandøren ikke skulle sette ut flere sparkesykler i bybildet enn de som var med i avtalen.

Endre Angelvik er direktør for mobilitetstjenester og sitter i Ruters ledergruppe. Foto: Jeton Kacaniku/Ruter

Dette har nå endret seg etter at markedet har blitt stort seg og flere leverandører har kommet til Oslo, forteller Angelvik.

– Da vi la ut dette anbudet, var dette ikke et tilbud i Oslo ennå. Nå ser vi at folk liker sparkesyklene, og farter rundt på de hele tiden. Og etterhvert som dette modner litt, vil det bli et bedre samspill i bybildet.

Gjennom våren har Ruter brukt sparkesyklenes første sesong på å velge aktør, og se på hvordan markedet endrer seg fra uke til uke.

– Det har kanskje tatt lang tid å lande dette, men da får vi også en god læring. Vi får mulighet til å se hvordan folk lærer seg å bruke dette, hva som fungerer og ikke fungerer, sier han.

En av ideene Ruter nå skal se på sammen med aktøren, er en pilot for å se om husholdninger kan klare seg uten bil.

– Det er et relatert, men uavhengig prosjekt, som baserer seg på et prosjekt i Gøteborg. Der testet man om 70 husholdninger kunne klare seg uten egen bil i et halvt år, og bare bruke kollektiv-tilbud. Det er noe som er veldig spennende, og vi ser på nå. Der vil sparkesykler være en naturlig del av et slikt tilbud, forteller han.

Det er foreløpig ikke avklart når et totaltilbud er klart - og eventuelt når sparkesykler fra Ruter vil være å finne i gatene.

Hør den ferske podcasten: Elektriske sparkesykler: Should they stay or should they go?