Illustrasjosfoto: Unsplash.

-- Å ha en IT-avdeling betyr ikke at du er innovativ. Delta på den store innovasjonsundersøkelsen.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du vil ha innsikt i hvordan norske virksomheter jobber med innovasjon, er det bare én ting å gjøre: Svar på noen spørsmål om din egen virksomhet.

Shifter gjennomfører, sammen med konsulentselskapet 20-10, en undersøkelse om hvordan etablerte norske selskaper jobber med innovasjon.

Målet er å forstå bedre hva som kjennetegner de som lykkes og hva som kreves for å skape kontinuerlig og forutsigbar vekst fra innovasjonsarbeidet.

Hvis du vil ha tilgang til innovasjonsrapporten når den er ferdig, ta undersøkelsen her.

Å ha en IT-avdeling betyr ikke at du er innovativ

-- Alle bedrifter vil hevde at de er innovative, dersom Shifter ringer og spør. Vi vil gjerne avdekke hvordan det reelt sett står til hos norske virksomheter, gjennom å spørre de ansatte om hvordan de opplever det jobbes med innovasjon i deres selskap, sier Lucas Weldeghebriel, daglig leder og gründer i Shifter.

-- Hvorfor er dette viktig å avdekke?

-- Hvis vi skal få en reell debatt om bærekraftighet hos norske selskaper, trenger vi fakta. Alle hevder at de driver med innovasjon, men vi mistenker at det er noe de fleste sier fordi det er forventet av dem. Det er ikke slik at du driver med innovasjon fordi du har en IT-avdeling, noe mange faktisk mener, sier Weldeghebriel.

Han mener at det er for mye fokus på begrepet «innovasjon», i stedet for å faktisk jobbe innovativt og lansere nye løsninger i markedet.

-- Innovasjon er ikke et mål i seg selv. Det er i hvert fall ikke en konkurranse om å fremstå mest mulig innovativ, selv om man kanskje kan tro det når man leser avisene. Målet er å skape bedrifter som kan leve lenge, og viktigere enn noen gang, så vil det handle om evne til å fornye seg. Ingenting står stille i 2019, sier han.

Ove Kvalsvik, daglig leder i 20-10. foto: Privat.

Hvis du vil ha tilgang til innovasjonsrapporten når den er ferdig, ta undersøkelsen her.

Innovasjonsarbeidet er for kortsiktig

Ove Kvalsvik, som driver konsulentselskapet 20-10, mener det er et behov for bevissthet rundt alle elementene som må til for å lykkes med innovasjon.

-- Det er et stort potensial hvis man evner å jobbe systematisk med det, men jeg vil si at for mange etablerte selskaper, er det veldig få som virkelig jobber med transformerende innovasjon, sier han.

-- Hva er det som holder bedrifter tilbake fra å drive reell innovasjon?

-- Litt flåsete sagt, så bærer det preg av kortsiktighet, manglende forståelse, vilje og evne til å tenke langsiktig. Jeg tror mange vil, men det er vanskelig å prioritere i det daglige, som resulterer i at de kortsiktige prioriteringene ofte vinner.

Ta spørreundersøkelsen nå, og du vil være blant de første som får tilgang på rapporten når den er ferdig.