Vipps bryner seg mot de største når de nå varsler internasjonal ekspansjon.

«Sjansene for å endelig eksportere norsk finansteknologi ut til verden har aldri vært større»

Men «Stor-Vipps» spiller på bortebane når de planlegger å gå rett i strupen på globale folkefavoritter som Klarna, skriver Cicero Consulting-analytikerne Stefan Astroza og Elisabeth Solberg..

Vipps inngår samarbeid med MobilePay og Pivo, der målet er å bli mer konkurransedyktige i det europeiske betalingsmarkedet, og kampen om netthandelen må vinnes. Men selv med en brukermasse på 11 millioner er veien fortsatt er lang for å oppnå europeisk suksess.

I 2020 handlet vi nordmenn på nett for mer enn 156 milliarder norske kroner, viser Nets sin årlige e-handelsrapport, og det spås at tallet for 2021 vil væren høyere. Godt hjulpet av pandemien har netthandelen skutt fart, og mange betalingstilbydere har opplevd en eventyrlig utvikling. Det er derfor ikke vanskelig å forstå at nye «Stor-Vipps» vil melde seg på med full styrke, som Shifter nylig rapporterte.

Bruk av «kjøp nå, betal senere»-løsninger trekkes frem som et sentralt element. Denne type betalingsløsning fortsetter å øke og utfordrer på mange måter det tradisjonelle kredittkortet. I Australia har andelen forbrukere som har kredittkort sunket jevnt og trutt de siste fire årene, mens bruk av «kjøp nå, betal senere»-løsninger på netthandel opplever en sterk vekst. Og det er særlig de yngre forbrukerne som driver utviklingen.

Selv om det vil ta lang tid før kredittkortet er avleggs her til lands, så er utsatt betaling og mobilbetaling stadig mer populært. En fersk undersøkelse fra Norges Bank viser at hele 54 prosent av nordmenn betalte med betalingskort sist de handlet på nett. Men det er interessant å bemerke at 23 prosent svarer utsatt betaling med faktura, mens 15 prosent svarer mobil betalingsløsning.

Vipps må kjempe for å bli kundens foretrukne betalingsvalg på nett i et lengre perspektiv, og her møter de tøff konkurranse fra både godt etablerte betalingsløsninger og nye aktører som har lansert brukervennlige «kjøp nå, betal senere»-løsninger, med Klarna i spissen.

Klarna er blitt en stor global konkurrent og de satser stort innen segmentet «social e-commerce». Planen er at deres «kjøp nå, betal senere»-løsning skal danne basisen, mens opplevelsen med å handle med Klarna krydres med sosiale shoppingopplevelser, prissammenligning og lojalitetsprogrammer. Gjennom flere oppkjøp og investeringsrunder har Klarna vokst til å bli Europas høyest verdsatte fintech-selskap.

I tillegg til at det er svært enkelt å betale med «kjøp-nå-betal-senere»-løsninger, så kan det for forbrukere være svært fordelaktig å få varen først og betale senere. Med Klarna sin løsning betaler du ingenting før du har mottatt varen og bestemt deg for å beholde den. Alle kjøp samles i appen og brukeren får varsel når det er på tide å betale. Om det skulle være feil eller mangler ved varen så kan brukeren kontakte Klarna for å få betalingen stanset. Det leverer derfor den forenklingen som Vipps er kjent for å ville levere.

Flere andre melder seg på og globale aktører som Paypal, Afterpay og Affirm tar posisjoner. Ifølge Bloomberg planlegger også Apple Pay å lansere tjenesten «Apple Pay Later», i samarbeid med Goldman Sachs - som vil være långiver. Tjenesten er ikke direkte knyttet opp til Apples kredittkort, men skal bidra til å øke adopsjonen av Apple Pay, Apples mobile betalingsløsning, og få flere til å bruke sin iPhone til å betale for produkter og tjenester fremfor å bruke et standard betalingskort.

Baksiden av medaljen er riktignok at det kun er gratis å bruke slike utsatte betalingsløsninger dersom man faktisk betaler før betalingen forfaller. Det å handle på kreditt kan derfor føre til at mange faller for fristelsen og handler for litt mer enn de faktisk har råd til. Med påløpte renter kan slike tjenester føre til at flere får betalingsproblemer. Det at slike aktører bidrar til gjeldsproblemer, er en problemstilling Vipps må ta under betraktning dersom de velger å ta opp konkurransen med Klarna og andre aktører i dette markedet. I Sverige og England har politikere og organisasjoner sett med kritiske øyne på det fremadstormende markedet. Det har skapt bekymring og resultert i innstramninger og økt kontroll på betalingsområdet i de to europeiske landene.

Den europeiske betalingskampen er allerede i full sving. European Payments Initiative (EPI) er en konstellasjon bestående av 31 europeiske banker og 2 tredjepartsaktører som har gått sammen med mål om å lage en skreddersydd betalingsløsning for Europa - til bruk på både nett og i fysisk butikk. Ved første øyekast kan det virke som en umulig oppgave å utkonkurrere en enorm satsning som kan skilte med bank-giganter som BBVA, BNP Paribas og Commerzbank på laget. Men kanskje er dette nettopp «Stor-Vipps» sin fordel? De er store nok til å henge med i den teknologiske kampen, men liten nok til at de på papiret bør være tilpasningsdyktige og handlekraftige.

Det er uansett en vesentlig forskjell på det å danne et lokalt kringvern for å holde globale aktører unna eget hjemmemarked - slik det var i vennebetalingskampen. «Stor-Vipps» spiller på bortebane når de planlegger å gå rett i strupen på globale folkefavoritter som Klarna. Selv om det er en tøff kamp å vinne, gleder jeg meg uansett over at selskapets hovedfokus ser ut til å være på kjernevirksomhet - fremfor å teste ut eksperimentelle satsninger i helt nye bransjer.

Sjansene har nok aldri vært større enn nå for å endelig kunne eksportere norsk finansteknologi ut til verden.