Christian Printzell Halvorsen. Foto: Schibsted

Christian Printzell Halvorsen: «Lært mye av å være utenfor Schibsted-boblen»

Publisert Sist oppdatert

Christian Printzell Halvorsen er tilbake i sjefsstolen i Finn.no etter to år borte fra Schibsted. Hvorfor kom han tilbake?

Fra 2009 til 2015 var han administrerende direktør i Finn.no. Etterfulgt av et opphold i Barcelona som direktør for produkt og markedsplasser i Schibsted. De to siste årene har han vært administrerende direktør i Cxense, og nå er han tilbake hos rubrikk-giganten Finn.no.

-- Hvorfor slutte for å komme tilbake?

-- Jeg sluttet i Schibsted fordi jeg ville prøve på noe nytt. Det har jeg nå gjort. Jeg har både vært involvert i startups (Lawbotics og Folio), og jeg har ledet Cxense. Men så har jeg en kjærlighet til Finn og Schibsted, så når muligheten bød seg og det var en litt ny rolle og setting, så var dette en topp mulighet.

-- Hva blir din nye rolle?

-- Tidligere ledet jeg bare Finn, mens nå får jeg et ansvar for Finn og det som kalles Nordic Marketplaces som inkluderer Blocket i Sverige og Tori i Finland. Jeg går også inn i konsernledelsen i Schibsted, som er nytt for meg.

Største utfordring

-- Hva har du lært i din rolle fra Cxense som du vil bruke i din nye rolle?

-- Der har jeg lært mye. Jeg har generelt sett lært mye av å være utenfor Schibsted og utenfor Schibsted-boblen og fått se hvor mye spennende som skjer der ute. Jeg har blant annet fått se hvor mye man kan skape med lite ressurser hvis man er fokusert nok, som kjennetegner mange startups. Gjennom Cxense har det vært superspennende å operere i et globalt konkurranseutsatt marked. Det er både skikkelig tøft og spennende.

-- Hva mener du vil bli den største utfordringen til Finn og markedsplassene?

-- Hovedfokuset til Finn er fortsatt vekst og nå ligger det en skikkelig vekststrategi til grunn som vi må fortsette med. Det er mye fokus på å dra opp nye konsepter, både nærliggende, men også helt nye tjenester. Det er inspirerende.

-- Nye tjenester som fortsatt er innenfor markedsplasser?

-- Ja, det blir innenfor markedsplasser. Men det begrepet har stadig blitt bredere. I gamledager var det rubrikkannonser. Men vi ser at markedplassene blir dypere og mer transaksjonelle.

-- Hva legger du i det?

-- En klassisk rubrikkside er egentlig bare en oppslagstavle, og så overlater man det til kjøper og selger å gjennomføre handelen. Så har det skjedd utvikling som forenkler denne transaksjonen. Fremover vil vi se flere mekanismer som fører markedsplasser nærmere selve transaksjonen.,

-- At man betaler på Finn for varen? 

-- Ja, i ytterste konsekvens, men det er ikke et mål å bli en betalingsformidler. Der har vi allerede sterke aktører som Vipps.

-- Hva slags nye tjenester vil vi se?

-- Det er litt for tidlig å svare på, men det jobbes med mye spennende jeg ikke kan gå ut med nå.

-- Hvilke andre trender ser du?

-- I tillegg til vertikalisering og dybde, tror jeg det vil komme mye på tjenesteområdet fremover. Hvis du har fysiske varer på den ene siden, tror jeg vi vil se flere markedsplasser hvor tjenester selges.

Fortsetter i Lawbotics og Folio

-- Du har også investert i startups og er blant annet styremedlem i Folio og styreleder i Lawbotics. Vil det endre seg nå?

-- Nei, det vil ikke endre seg. Jeg vil fortsette med det.

-- Hva har det lært deg å være involvert i oppstartsselskaper?

-- Det ene er at jeg har fått et innblikk i hvor mye man kan få til med lite ressurser. Det andre er at jeg har fått innblikk i nye områder som «legal-tech» og «fintech».

-- Betyr dette at Finn i større grad vil orientere seg mot startups?

-- Det ser jeg ikke bort ifra. Det har ikke vært et konkret tema, men jeg synes det er mye inspirasjon å hente fra startupmiljøet og tror det absolutt kan skapes innovasjon gjennom partnerskap. Vi får se.

-- Hva slags leder kan Finn forvente seg å få nå?

-- Jeg tror de kan forvente å få en leder som kjenner markedsplasser inn og ut og en leder som har en lidenskap for dette.

-- Men hva slags leder er du?

-- Jeg er nok en veldig analytisk og strategisk leder, kanskje mer enn snittet. Jeg er opptatt av å forstå hvor trendene går hen for så å legge opp strategiene deretter. Jeg er også en leder som er opptatt av å organisasjon- og kulturbygging. Det kommer jeg til å bruke mye krefter på. Så liker jeg å ha en åpen og ærlig tone.


Hør podkast-episoden med Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund.