Økosystemet for startups

Startup teamer opp med DNB for å bygge Norges største møteplass for gründere og investorer

Oppstartselskapet Crowdworks og Norges største bank har store planer for DNB NXT Arena.

Erik Larssen, senior forretningsutvikler for innovasjon og kundereiser innen Corporate Banking i DNB og Erlend Selmer, founding partner i Crowdworks
Publisert

Plattform, møteplass, økosytem. Til tross for at det er vanskelig å komme unna en del «buzzwords» når man man skal beskrive en digital møteplass som Crowdworks, er konseptet - at idé møter kapital - ganske ukomplisert.

Frem til nå har plattformen i hovedsak vært brukt av inkubatorer, akseleratorer og klynger i mindre lukkede nettverk, der selskaper, investorer og rådgivere har kunnet møtes. Health Tech Nordic og Kongsberg Innovasjon er et par eksempler på aktører som bruker Crowdworks.

Nå inngår selskapet et partnerskap med DNB,  og utvider samtidig virksomheten kraftig.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Forteller for første gang

– Målet vårt er at det skal være et interaktivt verktøy. Det skal hjelpe gründerne å få vist frem selskapet via pitcher, video og verdiforslag og komme i kontakt med de riktige menneskene, sier Erlend Selmer, medgründer i Crowdworks.

– Nettopp det at gründerne eier sine egne profiler og velger hvordan de skal presenteres, mener vi er noe som skiller oss fra mange andre typer databaser som prøver å koble startups med investorer, sier Selmer.

Han startet Crowdworks sammen med Kristian Lium Sølvberg allerede i 2016. I dag har selskapet 16 ansatte, hvorav to i New York. Nylig tok selskapet de første skrittene inn på det indiske markedet gjennom et samarbeid med det norsk-indiske handelskammeret.

Likevel er dette faktisk første gang noen av gründerne forteller offentlig om virksomheten.

Fra pilot til partnerskap

Det henger sammen med at en toårig pilotavtale med DNB nå blir til et partnerskap. Og at Crowdworks går fra å legge til rette for mindre og mer lukkede nettverk til en betydelig bredere tilnærming til økosystemet.

Erik Larssen, senior forretningsutvikler for innovasjon og kundereiser innen Corporate Banking i DNB

– Målet er å gjøre DNB NXT Arena til Norges største møteplass for gründere og investorer, sier Erik Larssen, senior forretningsutvikler for innovasjon og kundereiser innen Corporate Banking i DNB, da BankShift møter ham og Selmer for å få vite mer om samarbeidet.

Under piloten med DNB har Crowdworks-plattformen vært brukt for enkelte eventer, som konferanser og akseleratorprogram der DNB er med. 

Et annet eksempel er årets 100 pitches-konkurransen, som ble gjennomført sammen med Startuplab og Oslo Innovation Week. 

Kobler ide med kapital

Nå skal alt samles i et felles forum, som altså blir kalt DNB NXT Arena. Det omfatter mye mer en akselerator-programmet DNB gjennomfører sammen med Startuplab på høsten hvert år.

– DNB NXT er vår satsning for å koble idéer og kapital. Det består av 12 årlige arrangementer med nesten 3000 deltagere. Med DNB NXT Arena får medlemmene tilgang til en digital møteplass med relevante investorer og selskaper gjennom hele året, forteller Larsen. 

Per i dag har DNB og Crowdworks samlet nærmere 550 oppstartsselskaper, 630 investorer og noen hundre rådgivere og andre ressurspersoner på den nye arenaen. Til sammen har disse selskapene søkt nærmere 1,5 milliarder kroner i kapital fordelt på cirka 120 emisjonsrunder i løpet av de siste 12 månedene.

Skal samle økosystemet 

Dermed blir DNB den desidert største samarbeidspartneren for Crowdworks, og med et ambisjonsnivå som er høyere enn tidligere

– Vi har en felles ambisjon om å samle det norske økosystemet for oppstart og vekst på DNB NXT Arena, sier Selmer.

Og det finnes aktører å bygge videre på. Det totale antallet brukere på Crowdworks-plattformen er mye større enn i DNB NXT Arena. Ifølge Selmer nærmer selskapet seg 30.000, hvorav cirka 3.500 er oppstartselskaper og 25.000 investorer. Det inkluderer også aktører i USA og India.

Jobber også med industriarenaer 

Blant disse har Crowdworks jobbet med å opprette industriarenaer, for nisjer som fintech. helsetech og klimatech

– Disse blir fort mer internasjonale til sin natur, sier Selmer.

– Men det er ikke veien å gå i DNB NXT Arena?

– Det vi bygger opp nå skal være industriagnostisk, da det er gode filtre og kategorier i DNB NXT Arena - et hovedrom for hele økosystemet. Vi skal ikke se bort fra at vi på sikt kommer til å introdusere bransjespesifikke nettverk, eksempelvis havet og helse, sier Larsen.

– Hva med de utenlandske investorene? Vil de være tilgjengelige for alle?

–  Absolutt. Nå du først er inne på plattformen, så er det mulig å bli mer i andre relevante nettverk hos oss. Har du en virksomhet rettet mot USA, så er kanskje i et av de amerikanske nettverkene våre du finner den rette investoren, sier Selmer.

Erlend Selmer, founding partner Crowdworks

I all hovedsak går forretningsmodellen til selskapet ut på at det er de som «eier» nettverkene som også betaler for rommene på plattformen. En startup som blir med, skal i utgangspunktet ikke måtte betale for å få delta, i DNB NXT Arena skal løsningen være gratis for både investorer og selskaper. 

Brukervekst kommer først

En rekke små, lukkede nettverk har imidlertid ført ikke ført til noen voldsom inntektsvekst for Crowdworks. Som mange andre tech-bedrifter har fokuset ligget på brukervekst og -verdi i plattformen fremfor omsetningsvekst. 

De siste årene har Crowdworks’ driftsinntekter vært på rundt en halv million kroner per år. Heller ikke 2023 vil bli året der inntektene tar av, men i løpet av neste år mener Selmer at det vil endre seg. 

Avtalen med DNB bidrar selvsagt til det formålet 

–  Vi regner med at vi neste år kommer til å genere betydelig mer inntekter i 2024. Men det viktigste for oss er fortsatt å utvikle plattformen og gjøre det enklere for grundere å treffe de riktige investorene , sier Erlend Selmer.