Peder Børresen i Holocap har blitt partner på Microsofts nye Test Center i Oslo. Foto: Torill Henriksen

Holocap fikk tillit hos techgiganten: Nå skal de høste norske kunder

Publisert Sist oppdatert

Peder Børresen ringte Microsoft da han så hva selskapet manglet. Nå har HoloCap fått husly til ny VR-simulator. 

Den tidligere Moods of Norway-gründeren skiftet beite i 2017 og begynte med AR- og VR-teknologi sammen med broren Stian Børresen gjennom selskapet HoloCap.

Målet var å perfeksjonere volumetriske opptak, troverdige digitale fremstillinger, av ekte mennesker i VR.

– Alle vet hvor vi ønsker å ende opp, det er med et "HoloDeck" som i "Star Trek", men foreløpig kan ingen levere det, sier Børresen og legger til at HoloCap er et steg på veien:

– Det som ikke har vært på plass innenfor VR-teknologi tidligere, er å få mennesker inn i den virtuelle verden. Men det har vi nå fått til og ønsker å vise frem, forteller han.

Nå er selskapet blant de som har fått slippe til på Microsoft sitt nye Technology Center (MTC) i Oslo, som det 41. av slitt slag.

– Det er jo kjempefett å få vise seg frem hos Microsoft. Det er «store gutter». Tidligere har vi ikke hatt så mye fokus på hjemmemarkedet, vi har mest vært ute i verden og snakket med selskaper, sier Børresen.

Han tok selv kontakt med tech-giganten før sommeren.

– De har satset mye på volumetrisk teknologi og jobbet med det i San Francisco. Men de har hatt en litt annen tilnærming enn oss, mer «Hollywood–spor» og ikke så mye rettet mot sanntid. Men her hadde vi komplimenterende teknologi, sier han.

Digitale mennesker

Nå kan kunder som benytter VR- og AR-løsninger fra Microsoft, som HoloLens, Windows Mixed Reality VR, Kinect Azure - og som ønsker menneskelig tilstedeværelse i dette grensesnittet, kan benytte Holocaps programvare for dette.

– Sånn sett er HoloCap ikke bundet til Microsoft, men fungerer på andre plattformer også, forklarer Børresen.

Demoen som vises på det nye teknologisenteret i Oslo, er en simulator av en isbryter i Nordishavet, laget i samarbeid med Ocean Industries Cocept Lab.

Her har Holocap satt inn flere virtuelle fremstillinger av mennesker (i form av opptak), i tillegg til at man får muligheten til å ta en person med seg i sanntid, inn i den virtuelle verden.

– Det man vil unngå er jo det man kaller "ucanny valley", når en animasjon av et menneske ikke viser et «godt nok» menneske, og det skaper ubehag hos den som ser på.

Virtuell lærer

Børresen mener teknologien kan brukes innenfor mange forskjellige områder.

– Det blir litt som et avansert klasserom, hvor du kan ha med deg en virtuell lærer inn. Det kan brukes både til utdanning, innenfor terapi og helse, og på virtuelle befaringer, sier han og legger til at teknologien i prinsipp kan brukes i alle VR- AR- XR-løsninger.

– Derfor er det stor bredde og variasjon i pilotkunder vi har internasjonalt. Vi snakker alt fra filmstudioer i India, VR studioer i øst Europa, tech-laber i Australia til store globale tech-selskaper fra USA, forklarer han.

Børresen forteller at selskapet nå har 90 kunder og samarbeidspartnere fordelt på elleve land. De har også inngått samarbeid med Helse Vest, hvor de ønsker å se om teknologien kan brukes i terapi.

Les også: Decisions vant høythengende Microsoft-pris: «En global mulighet»

Vil hjelpe selskaper ut i verden

Direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein Mathiesen, sier de med Microsoft Technology Center i Oslo, ønsker å tilgjengeliggjøre "viktig teknologi" for både små og store kunder.

– Hva skal vi med all den teknologien hvis den ikke når ut til de små delene av markedet? Det er det som er planen med dette senteret, sier hun og legger til:

– Når du har et tech-senter som dette, har du ikke bare et åpent senter midt i byen, men du setter også i gang engasjement på et sted hvor mennesker kan møtes.

Nå håper Børresen selskapet kan få innslipp på flere "MTC"-er over hele verden.

– Vi møtte den globale sjefen for noen uker siden. Microsoft har flere store XR lanseringer på gang, for eksempel HoloLens 2, hvor produktet vårt er veldig relevant.

I tillegg skal selskapet kjøre en kapitalinnhentingsrunde denne høsten, for å kunne vokse videre i slike økosystem. Her får de drahjelp av direktøren for det nye Oslo-senteret, Kristian Heim.

– Vi ser at det er mange som lurer på hvordan de kan ta i bruk Mixed Reality og VR-teknologi. På senteret her blir det lett å vise hvordan vi kan gjøre hverdagen lettere for folk, sier han.