Fra venstre: Herman Sjøberg (CCO i Optin Bank), Christian Aandalen (kommersiell direktør i Fair Group) og Harald Dahl-Pedersen (CEO i Optin Bank). Foto: Vilde Mebust Erichsen

Bankutfordrer inngår partnerskap med "rettferdig" inkassorakett

Publisert Sist oppdatert

Optin Bank skal bygge fintech-volum i samarbeid med inkassoselskapet Fair.

– Kjernen i samarbeidet er at vi er to norske startups som begge har startet med blanke ark i en mange hundre år gammel bransje, sier Herman Sjøberg.

Han er CCO i Optin Bank, fintech-selskapet som først i fjor åpnet dørene for kunder. Foruten å tilby sparekonto og forbrukslån, har den lisensierte banken utviklet en plattform for ulike e-handelsløsninger.

Her tilbyr selskapet et bredt spekter av API-er til partnerne, som i sin tur mottar provisjon basert på volumet som formidles via bankens plattform.

Selv betaler partnerne til Optin Bank kun i situasjoner der banken overtar pengekravet.

– Grunnen til at vi stadig kaprer nye markedsandeler, er at vi hjelper våre partnere med kortsiktig likviditet og bidrar med langsiktig likviditet gjennom vår provisjonsmodell og white label-løsning for betaling, forteller selskapets ledelse.

Optin Bank har et også uttalt mål om å utfordre Klarna, blant annet ved å tenke annerledes rundt merkevare.

– Med våre løsninger, blir ikke kundene rutet til nok et sted med et nytt brand. Partnerne våre kan kundene sine best, og derfor står disse i fokus. Vi legger oss bare i bakkant, forklarer Harald Dahl-Pedersen, bankens CEO.

Tidligere i år landet Optin Bank en avtale med vekstselskapet Payr om å tilby betalingstjenester på deres plattform. Nå inngår banken partnerskap med en annen utfordrer, Fair Group, en raskt voksende nykommer i inkassobransjen.

Samarbeidet innebærer at Optin Bank skal håndtere Fair Groups flere enn 50.000 daglige transaksjoner, herunder potensielle nye kunder i banken.

Les også: Dintero går til kamp mot den svenske fintech-enhjørningen: «Betaling er bare brød og melk»

Redusere inkassogjelden

Inkassoselskapet lanserte tjenesten på vårparten og har allerede signert kontrakter for over 162 millioner kroner, med største kunde i det fylkeskommunale bompengeselskapet Vegamont, opplyser kommersiell direktør Christian Aandalen.

Han hadde inntil i fjor samme stillingstittel i markedsledende Lindorff. Nå ønsker han å redusere den økonomiske belastningen for dem som skylder penger.

Inkassobransjen opererer ifølge Aandalen med en bransjestandard som baserer seg på et regelverk som tallfester det en inkassator kan ta av maksimale salærer.

– Dette har bransjen benyttet seg av, og dette har mer eller mindre utviklet seg til en bransjenorm, hevder han.

Les også: Ny utfordrerbank til Norge. Lunar Way sikret 260 millioner fra internasjonale investorer.

Deler tankesett

Fair Group tilbyr på sin side en trinnvis modell der kundene skal få mulighet til å gjøre opp for seg uten at den økonomiske belastningen blir for tøff.

– Vårt mål er å helautomatisere innfordringsprosessen, og samtidig gjøre det mye rimeligere for de som skylder penger, sier Aandalen.

Fair Group tilbyr også øvrige betalingsløsninger til kunder, men på lik linje med Optin Bank opererer de med en partnerskapsstrategi på tjenester de selv ikke leverer.

– Også andre inkassobyråer tilbyr betalingsløsninger, men de har gjerne en ganske høy konvertering til inkasso. Her treffer vi godt med Optin Bank fordi de har et mer likt tankesett som oss. Det er ikke om å gjøre å ta mest mulig rente fra kundene, men å gi dem gode betalingsløsninger, sier han.

Les også: Bankene har gjort kundene likegyldige: Nå vil de gå ulike veier

Tjene penger uten samme vilkår som de etablerte

Aandalen hevder markedet er stort nok til at en aktør kan overleve uten å kreve maksimal belastning av inkasso.

– Den delen av inkassosalæret vi ikke krever inn, kan istedenfor benyttes til verdiskapning andre steder i samfunnet, han og legger til:

– At vi leverer en modell med lavere belastning av salærer, har så langt ført til et stort tilsig av nye kunder. 

Sjøberg peker også på teknologien som kan effektivisere hele prosessen.

– Fordi vi kan tilby en helautomatisert løsning uten mange prosesser som tradisjonelt ville krevd mye ressurser, kan vi tjene penger også uten å ha de samme vilkårene som de etablerte, sier han.

Nå har aktørene satt sammen en felles produktportefølje. Avhengig av hvilke kunder som venter, vil aktørenes løsninger bli integrert på tvers.

– Vi opplever at det gir mer dynamikk ut i markedet ved å gjøre det på denne måten, sier Sjøberg.

Hør podcasten: Fintech-spesial: Har utfordrerbankene en sjanse?