Josh Maher, engleinvestor og forfatter

Enerne blant investorene er få og rå, og jakter juveler i mange land. Men hva med Norge?

Publisert Sist oppdatert

De holder seg til én bransje, og bryr seg ikke om landegrenser. De har investert i flere tiår, og tjent seg rike på selskaper som Google og Paypal. Forfatter og investor Josh Maher har sett på norske startups og investorer.

De fleste investorer vil gjerne se entreprenøren i øynene før de putter mye penger i et prosjekt. Derfor føles det gjerne trygt og enkelt å investere lokalt.

Men det finnes noen store − de som har tjent seg søkkrike i selskaper som ble verdt milliarder. De har gjort den «o store dealen», men likevel ikke hoppet av.

− De er sjeldne. Det er bare noen få av dem i hvert land, sier den erfarne engleinvestoren Josh Maher, forfatter av boken «Startup Wealth – Learn how the best angel investors make money in startups».

I boka har han intervjuet en lang rekke av verdens mest vellykkede teknologiinvestorer. Han var nylig i Norge i forbindelse med finalen i Angel Challenge, der han holdt et innlegg.

Ekstremkompetanse

Maher beskriver superinvestorene som nærmest «faglig nerdete». De har stort spisskompetanse på ett område. Maher hevder man ser det samme i flere bransjer, enten det er innen finansiell teknologi, oljeteknologi eller bioteknologi.

− Disse investorene suger til seg de ambisiøse entreprenørene, og de får en unik tilgang på nye og lovende selskaper, sier Maher.

Han viser til hvordan disse erfarne og ekstremt kompetente investorene ikke er avhengig av å ha like mye hell og lykke.

− De fleste investorene trenger «flaks». Men hvis det er det eneste de har, må de endre måten de investerer på, sier Maher.

Han mener de inkompetente «prøv lykken»-investorene må se seg om etter noen å jobbe sammen med, andre erfarne investorer med kompetansen de ikke har.

Om norske startups

Etter at Maher holdt innlegg på finalen i Angel Challenge, dro han til Bergen for å treffe startups der. Shifter tok et kort intervju før reisen, og ba ham om en oppsummering etter hvert som han var vel hjemme i Seattle.

− Norske startups er veldig ambisiøse. De har lagt en god strategi for hvordan de skal ta selskapet ut i det globale markedet, sier Maher til Shifter.

Han merker seg at mange av selskapene velger å gå veien om Skandinavia først og vinne det nordiske markedet. Noe Maher har sansen for, og tror er en klar fordel.

− Det er ikke mange regioner i verden som har naboland med så sterk konkurranse, noe som gjør at de kan konkurrere og vinne på et mindre marked først, før de går globalt, sier han.

Tenker likt

I en globalisert verden sliter vi gjerne med mange av de samme problemene, og ikke overraskende tenker vi også likt når vi skal løse disse problemene. Flere av de norske selskapene og deres businessideer ligner delvis på noe Maher har sett tidligere. Han tror imidlertid flere av de norske selskapene kan hevde seg i konkurransen i det amerikanske markedet.

En annen forskjell er at amerikanske startups gjerne har store ambisjoner i dollar. Nordmennene er ikke like tydelig på om de vil skape en milliardbusiness eller om de nøyer seg med noen titalls millioner, ifølge Maher.

Noen tenker for smått

Den erfarne engleinvestoren viser til hvordan mange gründere gjerne selger seg ut når det ligger noen titalls millioner i potten – både i Norge og i USA.

− Dette virker jo som en stor mulighet for en gründer som aldri har gjort dette før. De som går for milliardene, er de som har hatt et eller flere slike salg tidligere. De kommer tilbake og sier «dette var ikke stort nok, jeg vil gjøre det enda større», sier Josh Maher.

Han forteller om hvordan disse entreprenørene har «en enorm appetitt» på «gigant-exits».

− Norge er et lite land med fem millioner mennesker, og språket er annerledes. Er det vanskeligere for en nordmann å tenke på den måten?

− Mange nordmenn snakker godt engelsk. I andre regioner er språket en stor hindring. Men når det kommer til hvordan de tenker om verden, er det kanskje annerledes. Alle de norske entreprenørene jeg har snakket med, har hatt en plan om å gå globalt. Ingen av dem har sagt at de bare skal satse i «Norge» eller «Skandinavia», sier Maher, som understreker at han ikke kjenner den norske kulturen godt nok til å være helt sikker i sin sak.

Troen på Villoid

Shifter spør ham hvilke norske selskaper han har merket seg, og som han mener kan gjøre global suksess. Maher nevner fashion-nettverket Villoid, som nå er en del av investeringsfondet 500 Startups Silicon Valley.

− Jeg likte virkelig det jeg så av Villioid. Jeg har sett en rekke selskaper som har forsøkt å løse utfordringene i dette markedet. Villoid gjør det bedre enn konkurrentene jeg har vært borti, sier Maher.

Han mener Villoids utvikling eksemplifiserer en trend der norske startups knytter seg til internasjonale investorer i større grad enn før.

Norske investorer

− Men norske investorer da, så du noen av disse «enerne» da du var her?

− Jeg møtte et par investorer som helt klart hadde erfaring og ekspertise til å være mentorer og ledestjerner. Slike investorer er kritisk viktige for at det norske økosystemet rundt startups skal vokse, understreker Maher.

− Så du noen svake sider ved norske startups og investorene?

− Noen av investorene som jeg møtte, følte seg ikke klare til å bygge opp en portefølje av gründerinvesteringer. For at økosystemet skal vokse må flere investorer gå fra å «dyppe tåa i vannet» til å virkelig gjøre oppstartsselskaper til noe de investerer jevnlig i, mener Maher.

Han merket seg også at det var få erfarne entreprenører blant investorene, noe som er synd for utviklingen.

Lokalpatrioter og olje

En vanlig utfordring − ikke bare i Norge − er at mange investorer er veldig opptatt av å skape arbeidsplasser lokalt. De ønsker ikke investere i selskaper som de ser kan forsvinne ut av landet.

− Hvorfor investere i et selskap, som ikke har tenkt til å beholde jobbene lokalt, spør de seg.

Det er lettere for investorer som ikke er opptatt av å ta lokale hensyn, å gå inn i selskaper som har potensiale til å bli solgt ut av landet.

En utfordring for Norge er den sterke olje- og gassektoren. Denne bransjen sto for 56 prosent av eksportinntektene i fjor. Maher mener at råvareland som Norge må få flere ben å stå på. Han antyder at vi nordmenn er heldige. Ikke alle olje- og gassproduserende land er konkurransedyktige, og har en «pool» av kompetente entreprenører, og evnen til å skape gode startups.

− Norge må satse enda hardere på denne typen økonomisk utvikling for å skape arbeidsplasser, og enda viktigere, fortsette å regenerere norsk kapital inn i den norske økonomien, sier Maher.

Hva mener leserne til Shifter? Diskuter dette og mye annet på vår Facebook-side og Twitter. Husk å like Facebooksiden vår.