Gründer og CEO Anders Lassen i Fuse. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Gründeren nektet å gi opp da tech-gigantene dundret inn i markedet

"App-motor"-gründer Anders Lassen måtte snu om på mye, men nå peker pilene i riktig retning.

Publisert Sist oppdatert

Fuse hadde hentet 95 millioner kroner fra blant andre Northzone og Alliance Venture. Planene var klare for å ta verden med verktøyet som skulle gjøre det enklere og raskere å utvikle apper for designere og programmerere.

De skulle ansette en bråte med folk i selskapet - hovedsakelig programmerere som kunne være med å utvikle produktet videre. Så ble det altså bråstopp, eller som gründer Anders Lassen beskriver det i dag:

— Vi ble overkjørt av tech-gigantene.

Bygde videre

Nærmere bestemt Facebook, Google og Microsoft kom med konkurrerende produkter som var gratis. Man skulle tro at Fuse nesten bare kunne pakke sammen, men snart to år etter den dramatiske situasjonen har det virkelig begynt å gå riktig vei hos vekstselskapet øverst i Kvadraturen i Oslo.

Nå er kundene på vei inn igjen.

— Vi bygde videre på det vi var sterke på, at vi var et teknologihus med høy kompetanse om mobile brukergrensesnitt, sier Lassen.

"Nye Fuse"

Fuse gikk fra å være en software, der kundene selv kunne utvikle sine apper, til å bli en tjeneste der kundene kunne abonnere på en eller flere apper som Fuse leverte.

— Jo mer vi har jobbet med denne modellen, jo mer ser vi at dette er et «untapped» marked, forteller Lassen.

Utgangspunktet for «nye Fuse» er problemet med at det bare er de store og spesialiserte selskapene som har ressurser til å holde appene sine oppdatert og sørge for at de fungerer på ulike enheter. Fuse leverer en kvalitetssikret app, der appene kontinuerlig testes og oppdateres når det kommer nye operativsystemer på mobiler og nettbrett. Appene kan tilpasses med ulike funksjoner, for eksempel flere språk, offline-modus, integrering med Google Analytics eller hva det måtte være.

— Nesten alle trenger en eller annen for tilstedeværelse på mobil, men veldig få selskaper har ressurser og kompetanse til dette. Med tjenesten setter vi opp en rigg som vanligvis ville krevd et stort budsjett for å gjøre internt, forklarer Lassen.

For mye timeskriving

Lassen beskriver tjenesten som en «app-motor», og trekker paralleller til det Unity har gjort innen spill, der du har 10 millioner ferdige kodelinjer som et fundament, og du kan slippe unna med å skrive et par tusen unike linjer for å skape et nytt spill. På samme måte gjenbruker Fuse en stor del av koden.

Han viser til at det er et enormt antall valgmuligheter når du skal utvikle en app, og tilsvarende mange ting som kan gå galt. Gjennom app-motoren blir veldig mange av disse teknologivalgene standardisert. Det reduserer antall feil, samtidig som man beholder fleksibiliteten til å tilpasse appene til det enkelte selskap. Han mener at løsningen sparer både tid og penger, i forhold til om utviklere skal programmere mesteparten av appen fra bunnen av.

— Det er alt for mye timeskriving der ute. Konsulenter løser de samme problemene om igjen og om igjen, mens software kunne gjort jobben. Det gjør at kostnadene blir veldig høye og kvaliteten veldig lav. Det ønsker vi å gjøre noe med.

"Årets gründere" og nye kunder

Etter at Fuse fikk reorganisert troppene og utviklet det nye konsepet, har det nå kommet flere kjente selskaper på kundelista. Både DNV GL og Hafslund er blant de større bedriftene som har tegnet seg. Ikke minst samarbeider Fuse nært med Atea.

Samarbeidet kom i gang etter at Fuse ble kåret til «Årets gründere» i Ateas startup-konkurranse i fjor. En del av premien var å få tilgang til gigantens store nettverk inn mot etablerte bedrifter.

Partnerskapet gjør det lettere for Fuse å få innpass hos store selskaper og det offentlige. Slike aktører kjøper sjelden apper i løsvekt, men får tjenester som den fra Fuse via rammeavtaler med storselskaper som Atea.

Omstilling

— Kunne dere klart å vinne i konkurransen mot gigantene dersom dere hadde hatt de samme finansielle musklene som de store selskapene dere måtte kjempe mot?

— Vi hadde jo hentet mer enn nok kapital, så det var ikke penger det sto på. Vi manglet kanskje mest av alt assosiasjonen til en av de store tech-gigantene.

Etter pivoten jobber halvparten av teamet med produktutvikling, og den andre halvparten med kundene. Snuoperasjonen har gjort at det trengs en litt annen sammensetning av kompetanse, samt at de har blitt færre ansatte.

"Lidenskapelig team"

— Dere var jo en veldig sammensveiset gjeng, og noen måtte gå. Var dette tøft for deg personlig?

— Det er ikke noe jeg unner noen å måtte gå gjennom. Vi var et lidenskapelig team som hadde stått samlet rundt prosjektet til Fuse. Da det gikk som det gikk, har vi forsøkt å ta med oss så mye som mulig av kompetansen inn i det nye vi nå gjør, sier Lassen.

Han holder imidlertid fast ved visjonen. I hans hode er det store problemet fortsatt det samme, at det må bli billigere og raskere å utvikle gode apper globalt.

Målet nå er å finne effektive måter å komme inn hos flere store selskaper. Nøkkelen er å skape flere suksesshistorier, og fremover lære av erfaringene fra å drifte disse appene i en abonnementsmodell.

"En priviligert situasjon"

— Når du opplever en så vanskelig situasjon som dere gjorde, får du ikke lyst til å stenge døren og gjøre noe helt annet?

— Vi hadde mange ansatte, god teknologi, kontakter og kapital. Det var en privilegert posisjon, og vi hadde alt som skulle til av infrastruktur for å angripe problemet fra en annen side.

— Det høres jo ut som det har vært et tungt press. Hvordan er du selv i en slik situasjon?

— Jeg er jo en notorisk problemløser, og kverner og tenker langs alle mulige spor. Jeg er en stayer, og prøver alt til det ikke går lenger. Samtidig så kan jeg ikke gjøre annet enn så godt jeg kan.

Investorenes tillit

Lassen opplevde at investorene var på lag med selskapet gjennom den vanskelige situasjonen.

— Hvordan bidro de?

— Jeg opplevde de som veldig proffe. De var sparringspartnere og rådgivere hele veien. De hadde tillit til meg og ledelsen, og de støttet våre forslag til endringer. Fortsatt har vi mye å bevise, men vi har kommet frem til en modell som fungerer, har fått kunder og «traction».

Strategien er å satse videre i Norge og Norden nå i første omgang. Lassen tror suksessene vil komme i rykk og napp også nå, og at det er vanskelig å si akkurat når det vil kunne ta av. Det er heller ikke aktuelt å hente penger med det første.

— Dette handler om å bevise at vi er på rett spor, at vi kan «disrupte» hvordan app-utvikling skjer i dag. Får vi til dette, har det et stort globalt potensial.