Suksessgründeren er ikke redd for å miste styringen: "Er man flere om samme mål, er det mye mer robust"
Cognite-sjef John Markus Lervik er mer opptatt av å ha kapital til å vokse raskt og bli robust, enn å eie mest mulig av selskapet han startet.
Det hele begynte med at Aker var urolig for utviklingen innen digitalisering av industrien og ønsket å ta grep. De kontaktet John Markus Lervik for å få råd. Da han fikk innsikt i hvilke utfordringer industrien hadde, startet gründermaskinen å brumme hos den erfarne gründeren. Hvorfor ikke lage en startup av dette?
-- Jeg sa til Aker at det er to viktige ting vi må ha tilgang på. Det første er en stor, krevende kunde. Det andre er 2-300 millioner kroner. Så sa de etter omtrent ti sekunder «ja», forteller gründer John Markus Lervik i Cognite i en podcast ombord på Shifters "Sommerbåt" og "Entrepreneurship", Christian Radich.
Den første kunden ble Aker BP. I starten var det Lervik, Geir Engdahl og Stein Danielsen. Men på tre år har selskapet vokst seg til langt over 200 ansatte.
Heller medeier enn ene-eier
På særlig et område er ikke Lervik som de fleste andre gründere. Han er ikke opptatt av å sitte på majoriteten i selskapene han starter. Han eier «bare» ti prosent av Cognite, mens Aker ASA er majoritetseier med sine knappe 65 prosent.
-- Jeg vil heller være medeier sammen med andre som vil i samme retning, enn å være ene-eier. Som ene-eier kan man jo kanskje kjøre gjennom ting raskere. Men er man flere sammen om samme mål vil det være mye mer robust over tid, sier Lervik.
Kapitalen fra Aker har gjort at Cognite-teamet har kunnet konsentrere seg om det viktigste.
--Vi slapp å løpe rundt og hente kapital, noe mange andre gründere bruker veldig mye tid på, sier Lervik. Og som han sa i en annen artikkel her i Shifter nå nylig, om hvordan Cognite har rekruttert noen av de dyktigste utviklerne i landet til selskapet:
-- Vi hadde en god kunde, og vi hadde tilstrekkelig med kapital til å fokusere. Da er det jo «bare» å konsentrere seg om å rekruttere nye, gode talenter og bygge et produkt som kan skaleres på tvers av kunder og markeder.
Les også: De er på John Markus Lerviks superlag: Slik bygger han et «FC Barcelona» for tech
B2B krever mye kapital
Selskapet samler inn data som beskriver den fysiske verden, for så å visualisere og analysere informasjonen til ulik bruk — for eksempel om hvordan en fabrikk, oljerigg eller et skip driftes. Et slags Google Maps for industrien, «løsninger som kan gi en transformasjon av de industrielle verdikjedene», som Lervik selv sier det. Han viser til at B2B-selskaper trenger mye kapital for å lykkes globalt, siden de har et særlig behov for utviklere.
-- Det nytter ikke å være fire-fem stk. Du må bygge opp en infrastruktur av mange utviklere.
Han erkjenner at det ikke er lett for alle andre å gjøre det på denne måten.
-- Man starter et selskap og legger i noen penger selv. Kanskje får man etter hvert inn et venture-fond som vil ha en exit om fire år. Hvis det plutselig er litt dårlige tider, vil VCen tvinge gjennom et salg for å cashe inn. Det er viktig å få inn eiere som har både samme incentiver og samme tidsperspektiv, sier Lervik.
Strategisk viktig eier
Ikke bare har Cognite fått muligheten til å bygge produktet i samspill med industrien, ved å kunne få tilgang til systemene og reelle data når programvaren skal utvikles. Det internasjonale industrinettverket til storeier Aker har også vært essensielt for Cognites fart ut i verden. I disse dager åpner Cognite kontorer i Japan, og fremover satser de stadig tyngre i det amerikanske markedet, der de allerede har kontorer i Austin og i Houston i Texas.
-- Vi må være til stede i USA, både for global «branding», men også for å bryne oss på de tøffeste selskapene i verden. Vi må lykkes der, for å nå ambisjonen om å bli globalt ledende.
-- Får du det alltid som du ønsker?
-- Vi har jo mange gode diskusjoner, og kommer frem til hva vi skal gjøre på kort sikt. Det kommer sikkert regnværsdager, men så langt har vi fått muligheten til å gjøre det som er nødvendig for å lykkes.
Hør mer om hvordan John Markus Lervik bygger et av landets hurtigst voksende selskaper. Om ledelse, rekruttering, funding og fremtiden i Shifters siste podcast.