Nytt om navn

Går fra Cutters til eiendoms-startup og tar med seg tre lærepunkter

Erik Blaauw deler tre ting han lærte i Cutters, som han vil ta med videre til oppstartsbedriften Really. 

Dag tre: Daglig leder og gründer Dagfinn Edvardsen (til høyre) sammen finansdirektør Erik Blaauw, som har sin tredje dag i ny jobb.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes det er veldig gøy å være med å utvikle noe fra tidlig fase. Det gjør det lystbetont å arbeide hardt, sier Erik Blaauw, siviløkonom og fersk finansdirektør i Really. 

 – Med en solid bakgrunn innen finans og strategisk ledelse, samt erfaring fra internasjonal vekst hos Cutters, er vi sikre på at han vil tilføre betydelig verdi til selskapet. Hans evne til å utvikle forretningsmodeller og troen på vårt produkt gjør ham til en spennende tilvekst for teamet vårt, sier Dagfinn Edvardsen, gründer og daglig leder i Really. 

Blaauw viser vei inn i lokalene i fjerde etasje i kontorlokalene på Bryggen i Bergen. 

– Vi er dessverre helt tomme for kaffe i dag. Det burde egentlig ikke kunne skje. Det er jo Friele som eier bygget. Vil du ha vann? 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Really ble startet av Dagfinn Edvardsen og markedssjef Anders Brekke høsten 2020. Selskapet sin plattform kobler kunder og leverandører av eiendomstjenester. Eiendomstjenester kan for eksempel være daglig renhold, vaktmestertjenester eller vedlikehold som utskifting av vinduer og installering av nye tekniske anlegg. Inntektsmodellen er fleksibel og basert på en prosentandel av omsetningen, lisens og rådgivning. 

– Hvorfor ønsket du å jobbe her? 

– Jeg ser et teknologiselskap i Bergen med store vekstmuligheter og et produkt som er enkelt å forstå, og ser at det er et åpenbart behov i markedet. 

Blaauw har dobbel master fra NHH med finansiell økonomi og revisjon og regnskap. 

Etter endt studier begynte han i konsulenthuset PWC, før han ble konsernkontroller i frisørkjedebedriften Cutters i 2020 og deretter finansdirektør der fra 2022. 

– Jeg begynte fem uker før koronapandemien. Da måtte vi stenge alle salonger. Det har vært finansielle utfordringer, men samtidig veldig mye interessant arbeid. Man må kaste seg rundt for å gjøre alle mulige slags tilpasninger, sier Blaauw. 

Han sa opp til jul da det var ønskelig å flytte stillingen til Oslo. For Blaauw er det Bergen som er byen. 

Siden nyttår har stått på ski, spilt litt tennis og reist litt, før han begynte i sin nye stilling 2. mai. 

Velger startup 

– Du har tidligere jobbet i både konsulenthus og vekstbedrift. Hvorfor velger du å jobbe i en oppstartsbedrift nå? 

– I konsulenthus som PWC er måten man jobber på mye mer satt og man spisser seg innenfor sine fagfelt. Jeg liker startup-mentaliteten - som innebærer blant annet et veldig høyt tempo, at man har flere baller i luften og må ta høyde for å gjøre ting som på ingen måte ligger innenfor ditt fagfelt. 

Både i Cutters og Really utvikler selskapene sine egne programvarer. 

– Min oppgave blir at alle formelle ting skal flyte, som regnskap og finansiering. Men det viktigste er at jeg vil jobbe strategisk med skalering og bidra til hvordan tjenesten skal være når det gjelder forretningsmodell og prising. Vi skal bygge en tjeneste som skal funke like godt for ti kunder som for 10.000, sier Blaauw. 

Selskapet har i dag 12 ansatte. Disse har kontorsted i Bergen og Oslo. I tillegg har bedriften et innleid utviklerteam på fem personer i Kenya. 

– Hva slags inntrykk har du av dine nye kolleger etter et par dager på jobb? 

– Det er en gjeng som har veldig mye energi og som er klare for å pushe hardt.  

Tre lærepunkter

– Hva er de viktigste lærepunktene du tar med deg fra Cutters til Really? 

– Godt samarbeid i en ledergruppe med høy kompetanse, hvor formålet er å bygge noe som ikke finnes fra før. I små bedrifter er det ikke overlappende kompetanse, derfor er det viktig å dra på hverandres kompetanse i et team og samtidig dra i en retning. 

– Å prøve å forstå hva kunden ser etter. Det var noe vi brukte mye tid på i Cutters. Hva sier kundene, hva vil de egentlig ha og hva er det de ikke vet de vil ha - men vil ha? 

– Mentaliteten - å jobbe i et høyt tempo og få ting gjort!